zondag, augustus 07, 2016

Is het niet absurd, dat ouderen moeten solliciteren?

Met nog minder dan drie jaar te gaan voor mijn AOW leeftijd, moet ik bedrijven de last bezorgen van een sollicitatie.
Een langdurige loopbaan zit er niet in en aan de afbeeldingen op het vacaturedeel van de bedrijfswebsite van is soms zichtbaar dat een oudere niet gewenst is.

Afgelopen week maakte McGregor bekend dat er een doorstart van het bedrijf komt. De 62-jarige vrouwelijke goed uitziende manager, wordt ontslagen. Voor het zover is, wordt haar gevraagd om twee jongeren in te werken. Het verschil tussen haar salaris en de jongeren is tien euro per uur. 
Het bedrijf maakt de doorstart dat voor het personeel is gebaseerd op geld en niet op kwaliteit. Normaal is "personeel volgt werk",maar McGregor heeft hier lak aan.
Ik ben nog drie jaar verwijderd van mijn AOW en al ruim twee jaar werkloos. Welk bedrijf zit nog op mij te wachten? 

Afgelopen week solliciteerde ik bij een bedrijf dat op hun vacaturesite drie lachende jonge mensen liet zien. De directeur van het bedrijf is net zo oud als ik. Ergens zit er een hiaat in leeftijd tussen de directeur en de afgebeelde jongeren. Voor een directeursfunctie wordt je gevraagd, maar dat terzijde.
Dit weekend ontving ik van dit bedrijf een brief per post. Ik stond perplex. Een brief! Een brief per post! Voor mij! Het was een keurige brief, waarin ik werd bedankt voor de sollicitatie en er werd mij veel succes gewenst.

Al langere tijd denk ik, wat een ballast voor die bedrijven, die sollicitaties van ouderen.  Het aanpassen van de wet waardoor overbodige sollicitaties achterwege kunnen blijven, past beter. Zeker ook met de koers van dit kabinet.

11 opmerkingen:

  1. Niet alleen ballast voor bedrijven. Maar voor sommige verplichte sollicitanten een grote stresfactor

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Voor mensen van +45 tot +58 is solliciteren en WW lastig. Ik had alles net goed opgebouwd.
      Ik leef nu behalve van WW ook van opgespaard geld. Dat heb je niet als je jonger bent.

      Verwijderen
  2. Enerzijds eens, maar anderzijds: waar ligt de grens? Ik hoor mensen van 50 ook al zuchten en steunen over nutteloze sollicitaties, maar als we die allemaal nog 17jr WW moeten betalen loopt het ook uit de hand. Daarnaast maakte ik al meermaals mee dat mensen op leeftijd in mijn omgeving wel degelijk een leuke baan op niveau vonden binnen zeer afzienbare tijd. Een netwerk is hierbij ook erg van belang. Ouderen zullen dus ook moeten verdiepen in hun omgeving en bijv. Linkedin.

    Overigens heb ik met 35 ook veel sollicitaties verstuurd zonder resultaat of zelfs maar een reactie. Niet omdat je niet kwalificeert, maar omdat je net te ver weg woont bijvoorbeeld. Ze kunnen immers kiezen uit de stapel.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hier ben ik het ook wel mee eens. Ik snap dat het moeilijk is en veel werk voor bedrijven en sollicitanten oplevert, maar waar ligt idd de grens. Je hebt die sollicitatieplicht omdat je een uitkering krijgt die we met z'n allen betalen. Zo'n systeem kan niet gehandhaafd blijven als die grens steeds verder opschuift. Bovendien ben je niet verplicht om te stoppen met werken als je de AOW-leeftijd bereikt; ik ken genoeg mensen die nog tot ver in hun 70'er jaren (vaak parttime) werken. Niet omdat het moet, maar omdat het kan.

      Verwijderen
    2. Ik verheug me op uitzendbureau PagePersonnel. Daar kun je met 1 klik via je Linkedin solliciteren.
      Ik verheug me ook op de connectie met Dick Scheringa. Ik heb ex-collega's buiten de deur gehouden. Ik zou echt boeiende contacten kunnen hebben op mijn CV :-))

      Verwijderen
    3. Beetje vreemde reactie. Ik kan 'm in ieder geval niet echt plaatsen.

      Verwijderen
    4. Daarmee ga ik in op de reactie van Lekker Leven Met Minder, omdat het solliciteren via bepaalde uitzendbureau's sneller gaat dan met andere. PagePersonnel is zo'n detacheerder, of uitzender. Met één druk op de knop is het solliciteren gepiept.

      Ik maakte prive een LinkeDin account aan nadat ik werkloos werd op de cursus voor 55+ van UWV.
      Alle werkloze cursisten werden mijn contacten.
      De dag daarop vroeg Dirk Scheringa of hij mijn contact mocht zijn. Dirk S is financieel en ik ook.

      Volgens mij was er geen beter contact mogelijk dan Dirk S. Het verhoogt niet mijn populariteit, zeg maar.

      Als ik net als jou 35 was geweest, had ik hem natuurlijk niet als contact willen hebben. Dan had ik wel ex-collega's toegevoegd. Dan had ik er alles aan gedaan om maar zo populair mogelijk te zijn.

      Nu ik behalve WW, ook leef van deeltijdpensioen en eigen gespaard geld plus bijverdiensten en mijn jaren tot de AOW al dicht bij is, boeit het me niet.

      Verwijderen
  3. Ik heb wat moeite met de uitdrukking "die wij met zijn allen betalen" (2x genoemd hier in reacties). Is het niet tijd voor een andere mentaliteit? Er is gewoon niet voldoende werk meer voor iedereen. Daar moet over gedacht worden.. hoe gaan we het geld verdelen. En niet alle werklozen als tweederangs burger die profiteert behandelen. De meesten voelen zich al minderwaardig genoeg. En als een ruim zestig jarige vrouw, die haar hele leven "de uitkering van anderen betaalde" nu drie jaar eerder soort van met pensioen gaat, geeft dat weer ruimte aan anderen zonder werk die nog graag werken of nog een carrière op willen bouwen. Tenslotte gaat mevrouw Consuminderen in het gunstige geval nog 40 jaar van een " uitkering" genieten. Daar maken die paar jaar ook niet meer uit. Een tiental(len) jaren geleden had ze allang met de VUT gekund. Dus vergeet het naampje van het inkomen en praat niet over " die wij betalen". Mevrouw Consuminderen draagt ook nog genoeg bij met haar te betalen belasting. Volgens mij hebben we over een paar jaar gewoon allemaal een basisinkomen.. met en zonder werk.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je schreef een tijd terug dat je mijn blog niet meer zou lezen! :-))

      Het rare is dat ik nu al 10% deeltijdpensioen heb en zelf bij elkaar gespaarde overbruggingslijfrente. In feite spaar ik nu van zelf bij elkaar gespaard bedrag.

      Verwijderen
  4. In Groningen is nu toch een gemeente overstag. 250 langdurig werklozen hoeven niet meer te solliciteren.
    http://www.rtvnoord.nl/nieuws/166575/Column-Dood-paard?r=nieuws

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Strak plan, voor die gemeente. Alleen al een verlichting ook voor de bedrijven, die geteisterd worden onder ballast van onzinnige sollicitanten.

      Verwijderen