zondag, augustus 21, 2016

Lage spaarrente is hoger dan je denkt

Iedereen met veel of weinig geld en zonder hypotheek, zoals ik, worden niet goed van die lage rente. Ik baal er van. Want hé ik wil rente!!! Veel rente. Die inflatie mag laag blijven, en van deflatie wordt ik niet sjacherijnig.

Net als ieder ander zoek ik naar rendement, het liefst zonder gevaar, dus veel spaarrente bij de bank.  Nou ja, zoeken, het is gewoon een drama die lage spaarrente. 
Nu ben ik geen slome spaarder, dus ik ben klant bij Leaseplanbank en Moneyou. Bijkomend voordeel van deze banken is, dat ik alleen bij inloggen op de spaarrekening zie hoe hoog of hoe laag dat bedrag is.
Deze banken bieden standaard een hogere rente. Je hoeft bij wijze van spreken niet eens eerst te kijken op de website van spaarbank veranderen.  

Bij de spaarrekeningen van de gewone banken waarop je gewone inkomen gestort wordt, zie je meteen je saldo van je spaarrekening. Dan moet je extra stevig in je schoenen staan om er van af te blijven, als je De Aanbieding bent tegengekomen. Bescherm je zelf en zet je spaargeld op een andere bank.

Het plezierige van deflatie is, dat die lage spaarrente als het ware toch hoger is. Want je mag er het deflatiepercentage bij op tellen. Zo wordt die armzalige 0,7% opeens 1%!  De deflatie in juli was 0,3%. Het is nog lang niet de procenten uit het verleden. Ik herinner me dat ik in de 90-er jaren zelfs 8% rente kreeg bij de Regiobank.  Maar dat was vroeger, en we leven nu!

Sinds 1996 werden diensten, horeca en huren en vervoer bijna 60% duurder. Goederen en auto's stegen 30% in prijs.  We betalen 130% meer voor energie sinds 1996. Maar ook hier geldt dat als je alle kleintjes bij elkaar telt het heel veel wordt, zeker over een lange periode.  Gemiddeld steeg het prijspeil in deze periode slechts 1,9% per jaar, oftewel 45%.

Er werd ook veel goedkoper, zoals communicatiediensten daalden met 25% dankzij internet, zoals Whatsapp en Skype bijvoorbeeld.  Je kunt shoppen bij de Action, Aldi of via Marktplaats, of in de uitverkoop. Daarmee daalt het bedrag dat je uitgeeft.

7 opmerkingen:

  1. Zijn de ziektekosten ook meegenomen? Verder betalen we veel meer belasting dan in 1996. Na het begin van de kredietcrisis is de bekastingdruk voor bedrijven verlaagd en voor particulieren verhoogd.
    Het valt mij op dat de basisvoorzieningen in de loop van de jaren flink duurder zijn geworden en de luxe dingen goedkoper. In de jaren tachtig kostte een videorecorder een maandsalaris. Dat weet ik zo goed omdat mijn maandsalaris daar aan opging. Groente,fruit en aardappelen zijn ook flink duurder geworden. Het ligt maar net aan iemands uitgavenpatroon hoe hoog de inflatie is. Dat de hondenbelasting verlaagd is heb ik niks aan, dat het huurwaardeforfait en de gemeentelijke heffingen zijn gestegen merk ik wel.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat zou ik moeten nakijken. In betaal naar verhouding voor mijn basisverzekering met maximale eigen bijdrage niet zoveel. De pech is, dat ik destijds als particulier verzekerde voor veel meer verzekerd was.

      Als je geen hypotheek hebt heb je ook geen huurwaardeforfait
      Het huurwaardeforfait is idd gestegen.

      Als optimist zie ik altijd lichtpuntjes Dat is tevens mijn valkuil.
      Erica Verdegaal is ook Eem rasechte optimist.

      Moestuinieren houdt mijn boodschappen voordelig net zoals zelf brood bakken. De zonnepanelen en de ferrarismeter zorgen voor stroom.
      Mijn boodschappen zijn duurder geworden door een veranderde leefstijl ook al ben ik vegetarisch.

      Sorry, ik heb gewoon aangenomen wat er stond, maar idd zorgkosten zijn lastig te berekenen en voor iedereen anders.
      Ik heb het geluk van een redelijke gezondheid.

      Verwijderen
    2. Wij waren ook particulier verzekerd en moesten ook voor de kinderen betalen. Plus een eigen risico. Dat was erg duur en in de beginjaren van de nieuwe zorgverzekering werd het voor ons een stuk voordeliger. Het is wel te merken dat de basisverzekering steeds verder wordt uitgekleed.
      Het zou fijn zijn als er efficienter in de zorg gewerkt zou worden, was laatst een programma van Radar op de radio. Efficienter werken zou tientallen miljarden per jaar schelen.
      Dit jaar hebben wij hoge zorgkosten. De voorgaande jaren vielen mee.

      Verwijderen
  2. Haha, als je er zo vrolijk van wordt, vooral zo naar kijken ;-) Volgens mij betalen we vooral een hoop meer en raakt die deflatie écht niet alles (en is het maar de vraag of je daar veel van profiteert als je weinig koopt). Terwijl die spaarrente een gegeven is; daar kun je niet meer van maken. Als je weinig spaargeld hebt, kom je misschien idd uit met de deflatie erbij. Maar ik denk dat je dat winstpuntje al snel weg kunt strepen ;-)

    Neemt niet weg dat het fijn is dat de spaarrente bij de meeste banken in ieder geval nog positief is, in tegenstelling tot sommige andere banken...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Rente op zakelijke spaarrekeningen. Het is uitermate treurig.
      Ik denk ook regelmatig aan als en hadden.

      Verwijderen
  3. Al klagen we steen en been, het is zoals het is en we hebben het maar te accepteren.
    Ik heb ook de vette rentes meegemaakt, zowel spaarrente als hypotheekrente.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Al klagen we steen en been, het is zoals het is en we hebben het maar te accepteren.
    Ik heb ook de vette rentes meegemaakt, zowel spaarrente als hypotheekrente.

    BeantwoordenVerwijderen