maandag, augustus 15, 2016

Leven van passief inkomen

Hypotheekweg belegt in om  rendement uit dividend te halen. Een passieve belegger.  Een goed ding, om behalve je hypotheek af te lossen ook te investeren in aanvullend pensioen. Dat zouden meer mensen moeten doen. Zij het dat het een box 3 inkomen is.

In  principe ontvang ik al geld  van mijn eigen eerder gespaarde passieve inkomen. Ik ontvang 10% ABP pensioen bruto en ik ontvang een overbruggingspensioen van twee koopsompolissen die ik voor 2006 heb afgesloten.

Wat ik met dit geld doe?  Tja, ik reserveer het. Ik spaar voor bijzondere zaken. Al het geld dat ik daarmee ontvang, gaat linea recta naar de spaarrekening. Ik noem een spaarrekening liever een reserveringsrekening.

Zo betaalde ik de isolatie met EPS van de vloer. De vloer heeft nu een 4,25 isolatiewaarde. Lekker hoor. Ook al werd de isolatievloer in de zomer aangelegd, het voelt super warm. Een goede investering van 2,500 euro.
Ik gebruikte het geld mede voor de aanschaf van de boot, de nieuwe bootkap en de nieuwe buitenboordmotor.
Extra geld dat binnenkomt gebruik ik niet  voor dingen die ik nodig heb, maar voor dingen waar ik plezier aan beleef. Dingen die ik niet had kunnen doen van alleen mijn WW-geld.
Bijna 500 euro voor bijzondere dingen. Gewoon omdat het kan. Feitelijk spaar ik nog meer per maand, omdat ik de kosten voor boodschappen en kleding van mijn bijverdienste betaal.

Van mijn gewone inkomen reserveer ik maandelijks 328 euro voor regulier onderhoud.  Ik ben blij dat ik snel mijn huis heb afgelost en ik baal dat ik niet nog meer heb afgelost.

Het voelt raar om te sparen / reserveren van eigen eerder gespaard geld. Het voelt alsof ik al aan het verzinken ben, terwijl ik het gevoel heb, nog lang te genieten. Ik probeer nog steeds te veel dingen in te weinig tijd te doen. Zoveel mogelijk leven, voordat  het niet meer kan.

5 opmerkingen:

  1. dankje voor het noemen (en het compliment). Interessant om te lezen hoe jij je passieve inkomen gebruikt voor de "extra's".

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik dacht dat om passief inkomen ging in de vorm van geld verdienen met je blog : )

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat bloginkomen is minder dan je zou verwachten. Echt.
      Ik bedoel de bijverdienste met lakens wassen.

      Verwijderen
  3. jij noemt het terecht "extras" en "luxe". Veel mensen hebben niet dit soort extra inkomen (of krijgen het bovenop een basisinkomen als AOW of bijstand). Dan zijn die bedragen nodig voor "noodzakelijkere" uitgaven, en krijg je toch een ander leven.
    Deels ook omdat je natuurlijk zuinig leeft en beperkt uitgeeft, maar toch, totaal inkomen geeft wel een echt ander leven.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Idd als je nu begint in loondienst, na een tijdje gratis als duizendpoot stagiair gewerkt te hebben, dat je heel misschien in vaste dienst komt. De tijden zijn nu anders.

      Maar ook ik heb jaren drie tot vier avonden en ook wel in het weekend gestudeerd naast mijn fulltime baan. Stil zitten is een vreemde eigenschap.
      Gelukkig ben ik verder gezond.....

      Verwijderen