dinsdag, augustus 09, 2016

Nog net niet kapot

Wat gaan spullen tegenwoordig toch kort mee. 'Nog net niet kapot' hoorde ik onlangs van iemand.  Zo kocht ik in 2006 een nieuwe keuken van de Keuken-concurrent.  Nu tien jaar later komen er in het aanrechtblad op het meest gebruikte deel al lelijke vlekjes. Ik heb een tijd lang met meubelwas staan poetsen. Maar echt wat lelijk is, is ook lelijk.  Had ik maar een stenen aanrechtblad moeten gebruiken. 

Mijn vorige aanrecht was toen al veertien jaar oud en mankeerde nog niks. Behalve dat ik hem destijds tijdens de bouw te snel gekocht had en niet goed overzag waar ik wel en waar ik geen behoefte aan had.  Ik vond hem ook behoorlijk lelijk en te klein. Nu heb ik een u-vorm keuken en destijds een l-vorm keuken.

Spullen die slechts kort meegaan, gaat natuurlijk niet alleen op voor keukens, het gaat op voor wasmachines. De Consumentenbondadviseert mensen een B-merk te kopen in plaats van een A-merk. Een levensduur van zeven jaar heeft de voorkeur, omdat de wasmachines dan nog energiezuiniger gemaakt worden.

Zo vindt Milieu Centraal hetzelfde over onze koelkasten. Koop toch na zeven jaar een nieuwe koelkast. Veel energiezuiniger.  Dat je dan ook veel materiaal hebt die niet meer goed is, dat is dan maar zo.

De Honda dealer die mijn buitenboordmotor installeerde vertelde me langs neus en lippen, dat ik blij mocht zijn met de kwaliteit kunststof van de boot uit 2000.  De gebruikte kunststof is dikker dan dat die voor vergelijkbare boten nu gebruikt wordt.  Dus ook in de boten holt de kwaliteit achteruit.

5 opmerkingen:

  1. Inderdaad. Het lijkt wel of producten steeds minder lang mee gaan. Ik heb een slowcooker binnen een half jaar stuk (wel een nieuwe gekregen - binnen de garantietermijn) maar dan nog. Voor mijn moeder een H artman stoel gekocht, binnen 2 jaar stuk (geen garantie)
    Buitenband fiets, 8 maanden - klapband. Geen garantie.
    Zucht....

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb een afwasmachine (Bosch) al 15 jaar! Van hetzelfde merk een wasmachine (bijna 10 jaar) en een droger (12 jaar) . Mijn boodschappenfiets is 20 jaar en ik heb 2 keer 'n lekke band gehad. Heb net een nieuw koffiezetapparaat gekocht, de vorige ging 14 jaar mee! Onze auto is inmiddels 13 jaar en ons huis is van 1856. Het valt dus wel mee 😉

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mijn zespitsgasfornuis is al 25 jaar en doet het nog prima, net als de afzuigkap. We hebben de oven vernieuwd. De kapotte vaatwasser laten we zitten. Onze keuken zit al vanaf het begin in dit huis. Wij zijn de derde bewoners. Het aanrechtblad heeft helaas slechte stukken omdat er door vorige bewoners hete pannen op zijn gezet. Daarom ligt er altijd een glazen snijplank op. Verder is de keuken nog heel degelijk. Het valt me ook op dat spullen tegenwoordig veel sneller stuk gaan. En wasknijoers dan niet binnen een paar maanden kapot zijn, kan ik niet vinden. Ik heb nog wasknijpers van begin van ons huwelijk. Bijna dertig jaar oud, kunststof in pastelkleurtjes. Het kan dus wel :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Klopt veel zaken gaan door geplande ouderdom veel minder lang mee.
    Alleen voorbeelden kloppen niet van CB en mileucentraal, hier een wasmachine van ruim 15 jaar oud en sluit hem aan op warmwater en je hebt de zuinigste die er is, ook koelkast is 7 jaar oud en is een A++ en veel zuiniger is er nog niet op de markt betaalbaar.
    Heb hier veel oude spullen maar zijn gewoon van goede kwaliteit en gaan daarom erg lang mee.

    BeantwoordenVerwijderen