maandag, augustus 08, 2016

Oogsttijd voor het najaar en winter

UMet niet al te veel moeite kun je nu volop oogsten.  Voor mij is dat een 3/4 kist zwarte bessen die ik heb omgezet in flessen sap.

Ik heb vele flessen vlierbessenlimonade gemaakt. Altijd leuk als weggevertje.

Op dit moment zijn de bramen op volle oogststerkte. Ik heb een tamme braam in mijn achtertuin en op de moestuin worden wilde bramen met stekels ingezet als natuurlijke schutting. Ik vind de wilde bramen zoeter smaken dan de tamme. Braam is echter braam. Je kunt ze zonder suiker wecken en met suiker.

Ik maak alle sappen van de emballage van Zon na tura bieten- en wortelsap waarvan ik er wekelijks twee flessen op drink.   Soms niet. maar maakt niet uit.
Ik heb toch jaarlijks veel lege flessen die ik dan weer vul met eigen gemaakte sappen.

In mijn voorraadkast staan nu gedroogde vlierbloesem die ik langs de polderwegen plukte en gedroogde pepermuntthee uit eigen tuin.  Altijd heb ik nog wat gedroogde sinaasappelschillen als aaanvulling op kruidenthee. Gedroogde stukjes appelschillen zijn ook lekker. Alles home made.
Na het oogsten, direct klein snijden en dan leg ik het op een theeblad op de vensterbank te drogen. Vooral de geuren van vlierbloesem vult nadrukkelijk de kamer. Vorig jaar droogde ik ook citroenmelisse uit eigen tuin, maar ik vond ze niet lekker genoeg. Er is nog een grote hoeveelheid over. Zelfvoorzienend zijn geeft een tevreden en onafhankelijk gevoel.
Het kost geen kneup en al het gedroogde materiaal is lekkerder dan groene thee.

In het najaar en de winter vul ik thee aan met een kruiden uit de toko, zoals een kaneelstokje. of sterrenmunt. Lekker.

Het idee voor het drogen van thee deed ik op nadat ik dit boek Een tevreden leven 
had gelezen, waar Gerhard Hormann over schreef in zijn boekHypotheekvrij´. Dat ik mijn informatie haalde uit een boek over in tien simpele stappen hypotheekvrij schrijver die minder dan vijf gerechten kan koken, kun je je nauwelijks voorstellen.


Bibliotheek:  Hypotheekvrij´en Een tevreden leven

2 opmerkingen:

  1. Wat grappig, dat boek heb ik natuurlijk ook gelezen, maar deze leuke tips had ik er niet uitgehaald.
    Ik ben al jaren van plan om eens rozebotteljam te maken met rozenbottels die in overvloed bij ons in de duinen groeien. Elke keer als ik dit soort dingen lees, denk ik, dit jaar doe ik het echt! Hopelijk komt het ervan :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik ken dit boek ook! Hoewel ik me er eigenlijk weinig van herinner! Wat stom zeg...

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen