zaterdag, augustus 20, 2016

Op de kop af een jaar een boot!

Vorig jaar zaterdag 18 augustus 2015 kocht ik voor €3500 mijn boot(je) De boot en ik zijn nu een match, waarbij de voordelen zeker opwegen tegen de nadelen.

De voordelen zijn een betaalbare ligplaats dicht bij huis €615 per jaar.

De luxe om snel te gaan varen, in een mooi gebied met veel vaarwegen. Het nadeel is dat ik niet zeil. Zeilen is voor alles veel leuker, dan de motor aanzetten en varen.
Het dichtstbijzijnde vaargebied met mooie uitzichten maakt veel goed.
Een gezellige kantine en vaarvrienden.

Het eerste jaar nadat je iets koopt krijg je te maken met onderhoud. Het begon al met het vernieuwen van de bootkap door een zeilenmaker voor €1600 en het kopen van reguliere onderhoudsmiddelen zoals afdekzeil in de winter en anti-fouling. Voor het vaarseizoen een peddel met pikhaak, bootbezem, vlag met vlaggenstok, emmer, landvasten, lijnen, en een stootwil. Vervolgens een extra onderhoudsbeurt €251 voor de oude inmiddels afgedankte motor en daarna een gloednieuwe Honda 15pk buitenboordmotor €3550. Er kwamen nieuwe benzinetanks met Sh ell V-power en een jerrycan Aspen met inhoud €170. Vandaag plaatste ik extra ballast in de punt van de boot, in de vorm van 60 kg lood €85 die ik via Marktplaats in het centrum van Den Briel kocht.

Komende winter wordt er een vernieuwde simpele kap op die licht is en binnen vijf minuten zit €800. De huidige kap duurt 20 minuten om te plaatsen.  De nieuwe buitenboordmotor krijgt een winter-onderhoudsbeurt en een winterstalling van €400. Misschien nog een winter cursus manoeuvreren. Om het manoeuvreren met een motorboot helemaal in de vingers te krijgen.

Het nieuwe lidmaatschapsgeld moet begin januari betaald worden en bedroeg dit jaar €615 en twee verplichte vrijwilligersochtenden per jaar. Dit kan ik met € afkopen. Maar een vrijwilligersochtend is prima om de banden te versterken van alle booteigenaren van dezelfde steiger waaraan mijn boot ligt.

Als het dan januari is geweest, reken ik er op dat ik het tweede bootjaar geen bijzondere dingen meer gebeuren.
Al die extra dingen kon ik betalen vanuit mijn buffer, die ernstig is aangetast inmiddels. Ik spaar hard, maar met minder inkomen is dat even een extra dingetje. Ik bespaar op kleding en op uitjes. Dat besparen op uitjes vind ik geen probleem. Het varen is al uitje genoeg. Mijn vaarvriend neemt me regelmatig mee uit eten!

Financieel was het een uitputtend jaar. Vrijheid  en voluit genieten was het gevoel wat ik er voor terug kreeg.

4 opmerkingen:

  1. Dat is een duur jaar voor je geweest! Tast elke keer zoveel kosten de lol in het varen niet aan voor je? Ik had daar namelijk wel last van met m'n hobby, elke keer zoveel (in mijn geval onverwachte) kosten zorgde er voor dat ik geen plezier er meer in beleefde.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee, dat niet. Ik reken de prijs om naar een nieuwe sloep. Dan weet ik dat ik voordeliger uit ben. Nu de Honda dealer vertelde dat de nieuwe kunststof boten van lichter materiaal gemaakt worden, heb ik er een nog beter gevoel over.

      Het zijn aanloopkosten. De levensduur is door mij nu op 10 jaar gesteld en dat is wel een moeilijk iets. Tien jaar afschrijving.
      De kappen maker daar ben ik boos op. Hoe vaak ik hem niet vertelde dat de ik meer ruimte wilde om hem GEMAKKELIJK op en af te halen van de boot. Die man daar ben ik boos op. Als ik maar 1 millimeter verkeerd werk moet ik sjorren en het beste met zijn 2-en. Nog 10 minuten werk.

      Verwijderen
  2. WAt fijn, dat je boot zo dichtbij ligt. Ga je ook wel eens zomaar in de avond even het water op?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is de bootkap die mij tegenhoudt om even snel weg te gaan. Ruim een half uur kost die kap er op en er af. Daarom komt er een ander dekzeil dat lichter en sneller is. Ik verheug me er op.

      Verwijderen