dinsdag, augustus 02, 2016

Rust, Reinheid en Regelmaat

Regelmaat in mijn niet werkend leventje geeft mij energie. Gewoon dingen doen op dezelfde tijd als altijd. Wat is er lekkerder dan een goed gevoel te krijgen over iets dat je alvast gedaan hebt.  Van die routine dingen.

Ik heb nu diverse routines, om de dag te beginnen en wel het liefst 's morgens vroeg:

- Rondje wandelen en dan ontbijten
- Naar de moestuin

Vooralsnog werkt het het beste om er eerst even uit te gaan. Frisse lucht happen en bewegen. Simpel en stomweg bewegen en daarna mijn to do list af te werken.

Als ik 's morgens vroeg blijf hangen in dingen die gedaan moeten worden, dan komt er verder weinig uit mijn handen.

Een to do lijstje werkt het best. Afwijken kan, sommige dingen kunnen ook morgen. Maar als er teveel en te vaak wordt afgeweken, loopt het snel op. Dan moet ik prioriteiten stellen. Wat kan wel en wat kan niet.

Ik heb best een lijst met dingen die gedaan moeten worden. Een hele lijst. Een todo lijstje afgestemd op het weer helpt.

Ik ken mensen die veel te veel binnen zitten. Zo vertelde iemand mij die in een vrijstaand huis met een behoorlijke lap grond er om heen woont, dat hij bij het uitlaten van de hond, mensen 's morgens op het balkon met een duf hoofd een sigararet zag roken.  Hij vond het niks en fantaseerde : 'die blijven vast de hele dag verder binnen'.   Mij leek het overdreven, want je weet het niet. Feit is dat er veel mensen pas 's middags de deur uit gaan.
Bij mij werkt dat niet. 's Morgens even er uit en dan je ding gaan doen. De frisse neus en ontmoetingen. Dat geeft mij rust en regelmaat.

Wat doe jij als niet werkende om je dag zo leuk moegelijk in te richten?




9 opmerkingen:

  1. Hier zorgt het hond uitlaten voor regelmaat. En elke ochtend een stukje huishouden of tuin. Daarna ben ik "vrij".

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Eerst frisse neus met hond en daarna een goed gevoel over opgeruimd huis. Geweldig.

      Verwijderen
  2. Dat hangt echt van de vorm van de dag af. Helaas is mijn vermoeidheid al maanden niet geweldig. Ik ben gewend aan weinig energie, maar ik zit daar nu meestal onder en dan is het moeilijk plannen.
    In de ochtend ga ik opruimen, afwassen en zie ik wat ik kan doen. Veel rustpauzes er tussen. De middagen gaan vaak op aan uitrusten. Ik begin op tijd met de werkzaamheden voor het warm eten. Warm eten, de was, de boel redelijk opgeruimd houden en niet te stoffig laten worden. Dat zijn prioriteiten. Alles wat ik extra kan doen is meegenomen. En als het mooi weer is, zorg ik ook dat ik voldoende gerust heb, zodat manlief en ik een blokje om kunnen na het avondeten.
    In periodes met meer energie werk ik gewoon lekker door en doe in en om huis waar ik op dat moment zin in heb. En de meeste klusjes vind ik leuk om te doen. Hoewel ramen lappen niet vaak gebeurt. Dat is een megaklus hier.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is soms best moeilijk, maar gelukkig ben ik er nog :-)

      Verwijderen
  3. Ik probeer altijd gelijk 's morgens alle actieve dingen in huis te doen en 's middags de buitenshuis-dingen (boodschappen ofzo). Ik merk wel dat als ik ga lanterfanten 's morgens, dan werkt dan in je hele dag door. Dat voelt zo nutteloos!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik werk vanuit huis en houd ook erg van ritme en regelmaat. Dat werkt het beste voor mij.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ook 's morgens meteen naar buiten, werkt erg goed voor mij.
    De 3 R's loopt als een rode draad door mijn leven, ben hier ook mee opgegroeid.
    Ik ben gezegend met een goede gezondheid en ben me hier erg vandere bewust.

    BeantwoordenVerwijderen