donderdag, augustus 11, 2016

Wat mag gezondheid kosten

Gezondheid kost wat. Soms kost het geld, soms doorzettingsvermogen. Voor mij is de wil het belangrijkst, maar alleen als ik weet en begrijp wat de oorzaak is en hoe ik het kan oplossen.
Zo heb ik dankzij Bates oefeningen nog steeds geen bril. Maar soms hou ik het niet vol. Het is zo saai om het vol te houden. Maar de gedachte dat ik dan weer aan een bril moet geeft me moed om door te gaan. Ik had een multifocale bril, maar die heb ik niet meer. Het constante oefenen met de ogen daar baal ik soms wel van.

Zo ook dat ik al vijf jaar bezig ben om mijn leverwaarden omlaag te brengen, koste me soms moeite. Ik geef het toe. Ik zoek dan naar middelen om mij te stimuleren om de juiste dingen te eten. 

Gisteren sprak ik met mijn huisarts af dat ik alsnog een tweede echo wil hebben voor de gevonden cyste in de lever en in de nieren. Ik heb er twee en ik doe al vijf jaar mijn best om ze kleiner te krijgen. Destijds zei mijn huisarts, geeft niets. Als ze te groot zijn, halen we gewoon het vocht er uit.
Ik besloot mijn eten aan te passen en vorig jaar gaf ik een veel geld uit aan een zelf betaalde NTTT arts en aan supplementen.
Het heeft geholpen. Mijn leverwaarden zijn nog niet op het normale punt maar er dicht bij in de buurt.  Ik ben benieuwd naar de cystes.

Ik was dus benieuwd naar de omvang van de cystes en ik wilde opnieuw een tien minuten durende echo van de bovenbuik Mijn huisarts vond het onzin en vertelde me dat er mensen geboren worden met cystes. Maar omdat ze in een grafiekje op haar computer kon zien hoe laag de waarden waren besloot ze voor mijn goede gedrag een verwijsbrief uit te schrijven.

Zijn er dan babies die geboren worden met cystes? Echt?  Oef.  Daar ging mijn belevingswereld.

Joop Braakhekke besloot om zijn alvleesklierkanker te bestrijden hypothermie-kanker. Het kostte hem 1200 euro per maand.  Hij had dat geld en hij had het er voor over.  Joop Braakhekke is een tv kok en inmiddels 75 jaar oud. De alvleesklierkanker is weg!
Hij vond dat artsen terughoudend waren over zijn besluit. Deze therapie wordt niet vergoed.  Maar hoe dan ook. Zijn wekelijkse bezoeken aan het ziekenhuis, waarbij zijn lijf werd opgewarmt tot 43 graden heeft hem geholpen. De kankercellen hielden niet van de hitte. De kankercellen lieten het leven en Joop leeft verder.  Het besluit van Joop vind ik perfect.  Het is jammer dat gezondheid die veel geld kost niet door iedereen betaald kan worden.

Met voeding kan je je gezondheid verbeteren maar ook verslechteren. Zo kun je bijvoorbeeld een  trage schildklier verbeteren met een dieet.

Bron: RTL nieuws

7 opmerkingen:

  1. Mijn nichtje is recent overleden aan alvleesklierkanker. Ik wist niet dat die warmte therapie bestond. Maar ik denk ook niet dat ze de financiële middelen had gehad...

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik denk dat er steeds meer en meer en tweespalt aan het ontstaan is in de samenleving. De kosten van de zorgverzekering en het eigen risico is voor menigeen een zeer substantieel deel van het maandinkomen. Zij hebben niet de middelen om dure therapieen zelf te betalen, zoals in jouw voorbeeld. Als ik lees gaat de millenials fors minder verdienen dan de generatie na hen, dan wordt het er niet beter op.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Sorry voor de typefouten, een reactie typen op een mobiel is niet handig :-)

      Verwijderen
    2. Dank voor je juiste inzicht in deze reactie tik ik op mijn smartphone 😋

      Verwijderen
  3. Je hebt het over hypothermie, dat is onderkoeling, maar je beschrijft een behandeling met een temperatuur die hoger is dan normaal. Waarschijnlijk bedoel je hyperthermie bij die kankerbehandeling https://www.kanker.nl/bibliotheek/hyperthermie/behandeling/730-hyperthermie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja dat bedoelde ik. Joop wilde donatie geven voor deze dokter die hem behandelde. Dat feest ging niet door, dat wilden ze niet. Info uit het
      AD.

      Verwijderen