dinsdag, augustus 16, 2016

Weten wanneer jouw slimme meter wordt geplaatst

Dankzij het invullen van een enquete keek ik op de website van mijn netbeheerder Stedin. Door het invullen van postcode en huisnummer kreeg ik te zien wanneer Stedin van plan is een 'slimme meter' te installeren.

Ik heb zonnepanelen en een ouderewetse Ferraris meter. Zo'n zwart kastje met keuze voor dag- en nachtstroom en een  wieltje dat zeker in de zomer terug draait.
Ik hoef geen moeilijke verrekeningen met mijn jaarlijks nieuwe en andere energiemaatschappij dankzij deze ouderwetse meter.

Krijg ik een 'slimme meter' dan kan de energieleverancier mijn meterstanden aflezen. Ook zorgt dit slimmigheidje dat de energieleverancier precies kan zien of ik wel of niet thuis ben geweest en vooral hoeveel ik terug geleverd heb aan het net en hoeveel ik heb teruggeleverd.

Dat is voordelig voor mijn energieleverancier en nadelig voor mijn digitale portemonnee.  Op grond van de wet persoonsgegevens mag ik de digitale meter weigeren. Ik zal die meter dan ook gaan weigeren.

Enquetes invullen doe ik tegenwoordig weer. Ik doe het alleen als ik kan kiezen voor cadeaubonnen. Cadeaubonnen zijn prettig, als je, zoals ik, op de warme belangstelling van het UWV mag rekenen. Ik doe het niet vaak. Niet iedere enquete, maar als het zo te pas komt. De verdiensten zijn dan ook navenant.

3 opmerkingen:

  1. Let er wel op dat iedereen verplicht is per 2020 een slimme meter te hebben. Als je hem nu weigert kun je hem straks oo eigen kosten laten plaatsen. Wel even goed overdenken. Ik snap je motivatie overigens volkomen. Wilde je er toch even op wijzen....

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Je kunt er ook nog voor kiezen om hem niet digitaal te laten uitlezen. Zie de website.
    Merel

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb sinds december een slimme meter, en het uitlezen van de terug geleverde stroom is heel simpel. En wat Merel zegt, je kunt ervoor kiezen om hem niet te laten uitlezen.
    Persoonlijk vind ik het geen probleem als mijn energieleverancier kan zien of ik thuis ben of niet. Alsof dat ze wat interesseert met zoveel klanten...

    BeantwoordenVerwijderen