woensdag, september 28, 2016

Collecteren voor het verstandelijk gehandicapte kind

Deze week kun je collectanten aan de deur verwachten voor het verstandelijk gehandicapte kind. Zo heet dat officieel. Maar ik zeg gewoon aan de deur: 'Goedenavond, hebt u nog wat over voor het geestelijk gehandicapte kind?'
Dat laatste bekt gewoon beter.  Ik heb een forse wijk toebedeeld gekregen. Ik bel bij heel veel mensen aan.

Er zijn lieve mensen die opgewekt het laatste kleingeld in huis bij elkaar zoeken. Mensen die nauwelijks Nederlands spreken, maar toch geven. Mensen die een geestelijk gehandicapte kennen geven veel. Iemand duwde zelfs een briefje van tien euro in de bus.
Mensen die wel thuis zijn, maar de deur niet open doen. Mensen met honden! Mensen met een loslopende hond die mij komen ruiken!. Kalm blijven, maar het valt op, mijn gedrag. Op een huisadres hebben ze een grote hond, ik weet dat, ik zal daar niet aanbellen,

Mensen in flats zijn anders. Omdat er meer afstand is tussen de bel ergens beneden en de flatbewoners, is het voor flatbewoners veel eenvoudiger om te zeggen dat ze niet geven.

Bij bewoners in huizen die wel de deur open doen, maar niet willen geven, die zeggen vaak 'sorry' als ze niet geven.  Vind ik fijn klinken, maar ze hoeven zich natuurlijk niet te verontschuldigen.

Kortom, het is deze week collecteren voor de geestelijk gehandicapte. Collecteren is geen vervelend werkje, het houdt je licht in beweging en mijn collectebus voelt al behoorlijk zwaar aan. Vele kleintjes maken samen een groot bedrag.

5 opmerkingen:

  1. Ik geef voor de meeste collectes. Soms lukt dat niet want de deurbel klinkt niet zo hard, dus horen we het niet altijd als de tv aan staat. Ik heb een potje met wat kleingeld in de meterkast gezet voor collectanten. Wel zo fijn ipv naar mijn portemonnee te moeten zoeken (die boven ligt). Er wordt hier heel veel gecollecteerd. Vandaag trouwens niemand gezien voor kinderpostzegels.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik geef nooit aan deurcollectes, ik heb het geld echt heel hard zelf nodig. Wel blijf ik beleefd aan de deur.Ik heb respect voor mensen die die collectes doen. Complimenten dus.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik vind het superaardig van je dat je collecteert. Het lijkt me een hele klus. Hier op het platteland komen ze helemaal niet!

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wordt eerlijk gezegd wel een beetje moe als ik zie hoeveel er langs komt in een jaar tijd aan collecteurs Loten kerkenveiling mantelmars heitje voor een karweitje paas actie muziek actie en dan nog bij ons bedrijf alle soorten en maten aan sponsering niet normaal en dan heb ik nog dingen en acties vergeten

    BeantwoordenVerwijderen