vrijdag, september 16, 2016

Deuk in mijn buffer

Door de grote aankopen van de afgelopen jaar is mijn buffer dat €16.000 was,  gezakt tot een dieptepunt.  Ik wist niet dat ik zoveel geld voor mijn hobby kon uitgeven. Een uitspraak is: Een boot koop je twee keer. De eerste keer is de aanschaf en dan volgt het vervolmaken van de boot.

Het onderhoud van het huis is een goede tweede. Het is mijn zwakke punt. Eigenlijk kun je dit doortrekken naar de boot. Ik wil graag goede spullen die lang meegaan.  

Gelukkig kan ik goed sparen en dat heb ik dit jaar dan ook gedaan. Het saldo is door stevig de broekriem aan te trekken nog maar iets van €2.500 euro minder.  Mijn doel was een verhoging van de buffer.
Als je gaat besparen, gaat bij mij allereerst het budget kleding er aan. Ook vergroot ik mijn inkomsten, door mijn bijverdiensten te vergroten.  Alles binnen de norman van het UWV, maar ook binnen mijn normen.  Als ik het te druk krijg, ben ik ongezellig.  Ik beperk mijn energie aan dingen die wat opleveren en niet aan onnodig gemeut op de Whatsapp of Messenger.


Wat betaalde ik allemaal en waarom?






Bedrag Wat Waarom

2.500 De vloer van de kamer is geïsoleerd lekker behaaglijk en minder gasverbruik


1.000 Schilderen van het huis Noodzakelijk

3.550 Betrouwbare Honda 15 pk buitenboordmotor Graag een betrouwbare motor

1.600 Nieuwe kap op de boot Werd slecht afgeleverd. Is een drama. Er zijn weinig kappenmakers. Je moet het er mee doen. Wat ik tot nu toe gezien heb is, dat het nog slechter kan. Een booteigenaar zijn kap past niet en hij lost het op met plastic zakken.


570 Simpel bootzeil bij bootzeil.nl besteld Ik ben benieuwd naar het eindresultaat. In verhouding tot de huidige kappenmakers, communiceert bootzeil.nl wel Dat schept vertrouwen, ook omdat er meer dan 10.000 bootzeilen zijn gemaakt.






Wat zou ik graag die hypotheek aan mijn eigen stamrecht BV per direct willen aflossen.  Maandelijks die €489 euro is toch geld. Met het kleiner inkomen  voelt iedere cent die ik moet betalen aan hypotheek extra zwaar. Prettig is dat ik het aan mijzelf betaal.  Maar ik heb dat geld niet op de plank liggen.  Het hele jaar trok ik de broekriem aan.  Nog een wonder dat ik ondanks al deze uitgaven nog maar ruim €2.000 moet sparen.

Of deze doelen reëel zijn, moet nog blijken. Medio mei 2017 ontvang ik de laatste WW-uitkering en ga ik over op de IOW tot AOW datum

14 opmerkingen:

  1. Betaal je nog zo veel voor je hypotheek? Ik heb het blijkbaar helemaal verkeerd begrepen, want ik dacht dat je je hypotheek helemaal had afgelost!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De hypotheek loopt niet bij de bank maar bij de stamrecht BV. Die stamrecht BV heeft de hypotheek afgelost bij de bank.
      Van de belastingdienst moet ik aflossen.

      Ik zou natuurlijk jaarlijks mijzelf een 'loon' kunnen uitbetalen ter hoogte van de hypotheek.
      Dat vind ik jammer. Ik gebruik dit bedrag later liever voor aanvulling op pensioen.

      Verwijderen
    2. In die stamrecht BV zit een flink deel van je vermogen. Dat is een constructie om minder belasting over je vermogen te betalen. Dat vermogen wil je gebruiken voor je pensioen.
      Het is ook wel erg sneu voor jou dat je èn minder belasting betaalt en dat je je zelf moet betalen om je pensioen te spekken.
      Het lijkt mij een vestzak-broekzak constructie die niet echt in jouw nadeel is.
      Die wil je gebruiken voor je pensioen.
      Een fijn weekend, Limburgse Miep

      Verwijderen
    3. Ik ben ook blij met de stamrecht BV. Als de rente ofwel rendement 4% zou xijn had ik al begonnen met uitkeren.

      Verwijderen
    4. Nou idd vestzak-broekzak.
      Beetje krom dat hypotheek aan jezelf betalen zo ellendig voor je voelt.

      Groetjes Sas

      Verwijderen
    5. Sas Je hebt de gave om het van jouw kant te bekijken eb de dingen uit zijn verband te rukken.

      Verwijderen
    6. Ja blijkbaar heb ik daar een gave voor.

      Hieronder je eigen geschreven stukje:

      Maandelijks die €489 euro is toch geld. Met het kleiner inkomen voelt iedere cent die ik moet betalen aan hypotheek extra zwaar. Prettig is dat ik het aan mijzelf betaal.


      Het geld is niet weg, het geld gaat naar jezelf voor een later tijdstip. Dat is toch anders dan dat je geld betaald en het dan voor een groot deel kwijt te zijn aan rente en een stukje aflossen van je hypotheek.

      Je hebt waarschijnlijk zelf voor stamrecht BV gekozen omdat dat fiscaal gezien het meest interessante is voor jou.

      Je hebt een lekker bootje waarmee je kan varen, wat ik je overigens van harte gun, kortom zo slecht heb je het nog niet.
      Tenminste zo lijkt het iig.
      Kijk dat je een beetje strak moet budgetteren om dit te kunnen doen is juist heel slim van je.
      Maar om je daar nou ellendig bij te voelen dat snap ik niet helemaal.

      Groetjes Sas

      Verwijderen
    7. Als het rendement cq rente hoger zou zijn geweest, had ik mezelf misschien al loon uitbetaald.

      Dat voelt dus anders.

      Verwijderen
    8. Dat snap ik ergens ook wel dat het anders voelt, maar wellicht kan dat je het op langer termijn kan bekijken en dat het dan minder vervelend voelt.

      Groetjes Sas

      Verwijderen
  2. Netjes, als je ondanks die kosten maar een klein beetje in de min bent gegaan! Hopelijk is het nu een beetje klaar met kosten voor de boot.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik hoop het ook. Men zegt dat je in feite een boot twee keer koopt.

      Verwijderen
  3. Het zijn wel flinke uitgaven, maar die investering in het isoleren van je vloer zou je uiteindelijk toch wel weer terug moeten verdienen? Verder ben je maar een klein beetje in de min gegaan, hopelijk pak je dat in de laatste maanden van 2016 weer terug! :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Kun je nagaan hoe ik heb geconduminderd en heb gewerkt.

      Verwijderen
  4. Netjes hoor. Het zijn allemaal uitgaven die wel noodzakelijk zijn en op ten duur weer voordelig uitpakken!

    BeantwoordenVerwijderen