dinsdag, september 06, 2016

Een ommekeer in het eigen risico zorgverzekering?

De verkiezingskoorts is losgebroken, met de tweede kamerverkiezingen in het zicht in maart 2017. Een van de weinige keren dat de volle vier jaar gehaald zijn sinds de afloop van de tweede wereldoorlog.

Goed om te herinneren dat vrijwel alle verkiezingsbeloften gebroken zijn. We kregen er geen 1000 euro bij. De kosten van de zorg werden hoger en o verrassing de multiculturele samenleving is niet geworden wat er van werd verwacht. Herinner je welke partij in de afgelopen vier jaar het meest aansloot bij jouw verwachtingen en laat dit je leidraad zijn voor de volgende verkiezingen.

De meest populaire verkiezingsbeloften gaan over het eigen risico terug brengen naar €0,00!  Ik geloof niet dat dit gaat gebeuren. Diederik Samson van de PvdA doet ook deze uitspraak in de eerste zin en in de volgende zin bouwt hij alle mogelijke reserves in.

Duidelijk is, dat er stil gestaan wordt bij het eigen risico dat behoorlijk hoog is geworden. Volgend jaar in 2017 gaat het eigen risico in ieder geval niet meer omhoog. Dat is een mooi iets. Dit is een reële belofte. Met dit gegeven kun je er in ieder geval op vertrouwen dat er misschien het begin van een omslag op komst is,

Ik hoop vooral dat de basisdekking niet nog minder wordt.  Gelukkig heb ik dat nog niet nodig, maar je weet nooit. Tot nog toe kom ik prima uit met het maximale eigen risico.

11 opmerkingen:

  1. Mocht het eigen risico afgeschaft worden zal de premie van de zorgverzekering omhoog gaan of de basisdekking wordt minder! Het geld zal toch ergens vandaan gehaald moeten worden!
    Ik heb je al eerder aangeraden je spelling te controleren voor je een blogtekst plaatst!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik miste ergens slechts een w. Njet slecht toch?

      Verwijderen
    2. Ik zie nu nog foutjes...

      Verwijderen
    3. Klopt: multi(zonder spatie)culturele samen,eving.
      En zo hier en dar een komma zou ook niet verkeerd zijn.

      Verwijderen
  2. Ik denk dat het eigen risico blijft bestaan, maar dat het lager wordt. Het is nu zo hoog, dat arme mensen, bijvoorbeeld psychiatrische patiënten, moeten kiezen tussen eten en zorg. Dan kies je voor eten en tegelijkertijd het risico op een psychose waardoor mensen ontsporen en overlast geven of in het ergste geval zeer gevaarlijk met messen en andere wapens gaan zwaaien.
    Als het eigen risico omlaag gaat, dan zal het geld ergens vandaan moeten komen, het houdt in dat de premie zal stijgen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik denk dat de premie ZVW wordt verhoogd. Daarmee geef je de AOW-ers meteen een iets meer compensatie voor de pensioenen di mogelijk verlaagd worden dankzij de EU.
      Immers AOW-gerechtigden betalen geen ZVW.

      Dit zou ik de meest logische oplossing vinden.

      Verwijderen
  3. Als het niet uit de lengte komt, dan komt het uit de breedte... Dat geldt hier natuurlijk ook voor. Mooi stukje weer, je zet me alweer aan het denken.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik vind het eigen risico niet eens een probleem. In mijn ogen is dit een goede maatregel om de kosten ook daadwerkelijk bij de verbruiker te laten landen en daarnaast de drempel voor het gebruik van onze medische voorzieningen iets hoger te laten zijn. Ik vermoed dat als het eigen risico naar € 0 gaat, dat onze zorgkosten nog harder zullen stijgen dan dat ze nu al doen. Nu is er nog een prikkel om na te denken of iets wel echt nodig is.

    Verder helemaal eens met je blog! Alle mooie beloften worden nu weer van stal gehaald om kiezers binnen te halen, waarna we daarna weer collectief gefopt worden bij vorming van het nieuwe kabinet.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Inderdaad. Voreger toen we nog particulier en ziekenfonds patienten hadden, heb ik keer gevraagd aan een ziekenfonds patient om Daktarin, het middel voor zwemmerseczeem. Als particulier moest ik daar voor betalen. Ziekenfondspatienten kregen alles gratis en voro een prijs waarvan ik alleen kon dromen.

      Verwijderen
  5. Ik denk dat Rutte nu alvast oefent in "oprecht sorry zeggen".

    BeantwoordenVerwijderen