donderdag, september 22, 2016

Overheidsschuld is nog maar 61,8%

In het FD las ik dat de overheidsschuld in de laatste kabinetsperiode teruggebracht is tot 61,8%.  Wat is die 61,8% Kun  je dat vergelijken met een hypotheekschuld? Een totale hypotheekschuld van 61,8% van iemand zijn bruto inkomen, daar kun je misschien een kippenhok voor kopen met een beetje land in de leegloopgebieden.
Ik moet er niet aan denken, dat ik 61,8% schuld heb op een inkomen van weinig. Je houdt dan nog slechts 37,2% over om van te leven. Hoe doet de overheid dat, slechts 37,2% uitgeven. 



Marcel de Boer schrijft in maart 2015: 'Niemand begrijpt schuld'.  Gelukkig maar, dan ben ik niet de enige. Hij legt het uit: Je moet de overheidsschuld niet vergelijken met een hypotheekschuld.  Bij een hypotheekschuld ben je aan een ander schuldig. De overheid is alleen schuldig aan zichzelf, aan de eigen ingezetenen. De overheid hoeft helemaal geen schuld af te lossen. De overheid moet alleen zorgen dat de schuld langzamer groeit dan de belastingen 


De belastingen zullen altijd stijgen, naarmate de economie groeit.  Het bruto binnenlands product bleef de laatste jaren stabiel en stijgt niet meer. De schulden zijn terug gebracht 67,7% naar 61,8%.  Nederland bracht de schulden omlaag door overheidsbezuinigingen en de collectieve lasten verzwaren.  Nou dat hebben we geweten.  Kapot bezuinigd  is een goed woord hiervoor.


Volgens het verdrag van Maastricht mogen de EU landen niet meer dan 60% schuld hebben. Onhoudbaar noemt Marcel de Boer dat.  Het houdt overheidsinvesteringen tegen, waar anders de economie verder kon stijgen.

7 opmerkingen:

  1. Ik begrijp ook niets van schuld, tenminste niet van staatsschuld. Ik geloof wel dat Marcel de Boer een punt heeft. Er is veel te veel bezuinigd, dat ben ik ook zeker met je eens!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Jouw column is bijna lesmateriaal voor op school. Is dit een drogreden, een denkfout of beide.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik mag hopen een denkfout

      Verwijderen
    2. @Kreupelgeld Door het forse verplichte bezuinigen komt de Griekse economie er nauwelijks bovenop. Als er in Nederland al zoveel kapot bezuinigd is.

      Verwijderen
  3. Overheidsschuld is toch schuld aan de houders van de obligaties (die die overheid heeft uitgegeven)? Waarom zouden die niet afgelost moeten worden?

    En: "De belastingen zullen altijd stijgen, naarmate de economie groeit." Eehh jaaaa. Wat nu als de economie niet groeit? Want dat kan toch niet altijd groeien?
    http://physics.ucsd.edu/do-the-math/2012/04/economist-meets-physicist/

    En wat doen we dan als de economie niet groeit?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De groei van het BBP betekent inflatie. Als de inflatie 2% is, dan bestaat die schuld nog wel, maar lijkt deze kleiner, omdat al het andere duurder is geworden.

      Als ik nu vergelijk met het beginnjanuari mijn gastenkamer en nu, zie ik dat ik de prijzen kon verhogen (ook veel geïnvesteerd) en dat de bezoekers veranderd zijn. Waren het vroeger vooral bouwvakkers uit Duitsland of een ander iemand uit Engeland. Het nieuwe type gasten heeft heel dure auto's en ook het ontbijt moet veel luxer zijn.

      De laatste tien jaar verdienen we meer, maar gelijkertijd zijn we ook veel meer verwend geworden. Spoiler rotten zeg ik wel eens.

      Verwijderen
    2. Autocorrectie maakte een vreemd woord: beginnjanuari
      Ik bedoel vanaf februari 2009 tot nu

      Verwijderen