donderdag, september 01, 2016

Personal shopper

Een van mijn kennissen is altijd goed gekleed. Zij en haar man verdienen een modaal inkomen en beschikken over veel vrije tijd. Die vrije tijd wordt deels gevuld met sport en muziek maken.  Niet een top inkomen, maar wel een top leven.

Haar ben ik regelmatig tegen gekomen in de stad, waar ik in de buurt van de bibliotheek en zij in de buurt van een tweedehands kledingzaak. Zij maakte me attent op deze zaak en vertelde dat zij dikwijls haar kleding tweedehands kocht. Dankzij haar bemoeienis kocht ik later een goed gewatteerde winterjas.

Onlangs kwam ik haar tegen bij Het Goed. Daar kijk ik als eerste rond om gesneuveld serviesgoed op de gastenkamer te vernieuwen. 
Ik kijk wel rond bij de kleding daar, maar ik zie de kansen niet. Ik zie alleen maar verzamelde kleding zonder maattabel en veel en langdurig zoeken, past niet bij mijn ongeduldige levensstijl.

Zij stond daar en ze vroeg me waar ik naar op zoek was. Een katoenen overhemd met lange mouwen voor op de boot, vertelde ik haar. Ze rammelde door de rekken en gaf me een katoenen blauw wit gestreept overhemd met geborduurde eendjes er op.

'Pas dat nou eens' gebood ze. Ik paste, en het was prima voor het doel. Te ruim, maar met lange mouwen. Door haar succes, adviseerde ze me nog een colbertje in een kleur diep donker paars van rib corduroy of zo. Ik mompelde binnensmonds iets over de verschrikkelijke kwaliteit en dat ik nog steeds veel colberts van vroeger heb hangen, maar trok het toch aan. De kleur paste goed en stond me goed.
Ze had al weer een goede keus gedaan, daar waar ik normaal aan voorbij gelopen was. Ondanks dat ik die kwaliteit nooit zou kopen, stond de kleur me goed. Perfect, niets meer aan doen. 
Ik was niet geslaagd voor serviesgoed, maar met €17 aan de kassa, een overhemd en colbertjasje rijker. 
Inmiddels heb ik een shirt dat ik al jaren niet meer droeg, verwijderd uit mijn kast. Ik moet geen uitpuilende kasten.

Kwam ik haar maar vaker tegen.

9 opmerkingen:

  1. Niets leuker dan slagen met spullen met een 2e leven
    Veel plezier er mee
    Gr jo

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk. Mijn dochter en zus gaan ook graag met me naar de kringloop, ik pik er zo wat uit in hun maat en smaak.. Tijdje geleden was ik alleen en zag leuk t-shirt voor zus, liet het thuis zien en commentaar was dat is een zus t-shirt, klopte dus.
    Ook het trouwpak van schoonzoon plukte ik uit het uitverkooprek, streepje in de asseccoire kleur van mijn dochter, goede maat en ik maakte alleen de broek ets korter.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Jammer dat ik niet jonger ben dan en in de verkeerde regio woon (biblebelt). Maar gelukkig hoef ik niet meer te verdienen, geniet van AOW en pensioen.

      Verwijderen
    2. Jammer? Ook met AOW en pensioen zijn er mogelijkheden. Veel ouderen verdienen bij.
      Succes.

      Verwijderen
    3. Soms is vrije tijd meer waard als geld
      Gr José

      Verwijderen
  3. Grappig zeg zo'n ontmoeting. Die vrouw heeft er duidelijk kijk op!

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wellicht wil ze wel vaker met je mee als je haar verteld hoe blij je met haar gave bent

    BeantwoordenVerwijderen