zaterdag, september 24, 2016

Schoffelen om geen boete te hoeven te betalen

Vandaag had ik en mijn medeleden die aan dezelfde steiger hun boot hebben liggen  een corveebeurt.  Twee keer per jaar moeten alle leden, die niet ziek, zwak of misselijk zijn of een bestuurstaak vervullen aantreden voor vrijwilligerswerk.
Prima, het verhoogt de saamhorigheid en we drinken regelmatig een kopje koffie of thee met eventueel een koekje er bij.

Vandaag was het de tweede keer dat ik aantrad voor mijn 'vrijwilligerswerk' en we waren niet met 40 man, maar hooguit met de helft. De anderen die er niet waren, waren heus niet allemaal ziek, of hadden een geldig excuus. Voor een verzuim betaal je 25 euro. Kennelijk is de boete te laag dat velen niet op komen draven.  Deze mensen betalen liever.  Ik hoorde van mijn mee corveeërs dat de boete eigenlijk omhoog zou moeten. Ik ben het met hun eens.

We moesten van de havenmeester het groen tussen de tegels verwijderen.  Nu ben ik van het type gewoon doorgaan, dan ben je sneller klaar.  Iemand leunde al een tijd op zijn bezem, een ander stond op zijn telefoon te kijken en zei: 'ja, oudere mensen hebben niet zo'n telefoon'.  Ik deed een greep in mijn broekzak en keek op mijn telefoon en vroeg hem,' bedoel je deze'? Hij ging weer verder aan het werk. De man met de bezem, kwam naar me toe om mijn geschoffelde deel te bezemen.


Ze waren erg blij snel klaar te zijn en vertelden me, dat ze meestal een beetje leunden op hun materiaal, dan hard doorwerkten.  Toen pas viel bij mij het kwartje. Corvee is je neus laten zien en zo min mogelijk uitvoeren. Lange pauzes nemen.  Ik was volkomen verkeerd bezig!

Aan het eind zaten restanten van mijn groep op het terras bij de kantine 'uit te rusten van het harde werk', terwijl de andere groep nog elders aan het werk..... was.

6 opmerkingen:

  1. Dit klinkt een beetje zoals bij ons op de voetbalvereniging: als je mee helpt, krijg je 30 euro korting op de contributie. Dat is ook niet echt de moeite waard voor de meeste mensen.
    Wel fijn dat je eer van je werk had denk ik dan maar. Meer dan de bezemleuners in ieder geval!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. De 80 - 20 regel. 20% werkt, de rest kijkt toe, maar profiteert er wel van. Goh...net werken! :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Toch jammer dat de werk ethiek beetje slecht is bij sommige mensen. Zonde! Anders kon je mooi met de hele club gezellig aan het einde van de middag met zijn alle op het terras een bakkie doen (welverdiend!).

    BeantwoordenVerwijderen
  4. en hoe ver kom je bij booteigenaren met opmerkingen over harde werkers of fitness? Ik gok dat er veel managers bij zitten, die bij hard werken een beeld hebben van veel vergaderen (l*&llen), niet van poetsen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mijn beeld is dat de meeste echte managers vooral stukken hard lopen. Dat is echt in. Buitenlucht en hard werken.
      Ik heb het niet gevraagd. We spreken elkaar nauwelijks.

      Verwijderen