vrijdag, september 30, 2016

Spaardoel stellen

Sinds een paar maanden doe ik mee met het grote Nibud spaaronderzoek.  Ik werd enthousiast door het blog van Min-fo-Meer

Nadat ik me bij het Nibud opgaf werd me gevraagd, wat mijn inkomen is en wat mijn huidige spaarsaldo was en hoe hoog ik het spaarsaldo wilde zien worden aan het einde van 2016. 

Ik gaf op mijn spaarsaldo is 16.000 euro en aan het einde van het jaar wil ik dat het gegroeid is tot 25.000 euro.  Het bedrag was, toegegeven, niet realistisch. Maar ik merk dat veel mensen niet realistisch zijn en ik ben gewoonlijk een pietje precies.  Dit keer schaarde ik me bij het grote deel onbewust financiële mensen.

In juni had ik nog geen pech gehad aan de buitenboordmotor. Alleen de vloer was geïsoleerd. Het schilderen van mijn huis was door de schilder mondeling verplaatst naar begin volgend jaar, omdat het zulk slecht weer was geweest. Ik had aan de zeilmaker gevraagd om een eenvoudige zeilkap, maar dat zou pas aanstaande winter worden. Voordat ik dat moest afrekenen zou het al gauw maart 2017 worden.

Een paar weken terug vertelde de zeilmaker me dat ik de buitenboordmotor aan de boot moest laten zitten. Tja, ik ben misschien wel a-technisch, maar niet geheel blond. De buitenboordmotor aan de boot laten zitten terwijl de boot op de kant ligt, is gewoon vragen om diefstal.

Schade stootwil uit het water door
hekgolven. Is te repareren

Nog geen maand later gaf ik veel geld uit aan een goede buitenboordmotor en de schilder kwam door het aanhoudende mooie weer toch langs.   Er volgde een deuk in het spaarsaldo dat tot nu toe nog niet is weggewerkt.  Nog maar 2.000 euro moet ik er bij sparen en dan ben ik weer op hetzelfde niveau, zei ik vandaag optimistisch tegen vaarvriend, die vandaag het nieuwe zeil van bootzeil.nl (600 euro) kwam bewonderen.

Nibud vraagt nu alleen nog maar aan het begin van de maand, wat is het spaarsaldo nu.  Dan geef ik het bedrag op.  Het opgeven van dit spaarsaldo, iedere maand, zonder toelichting, maakt dat het me stoort dat het spaarbedrag lager is dan aan het begin van  dit onderzoek.  Het maakt dat ik me erger. Ook ik wil eigenlijk alleen maar dat het bedrag groeit en groeit en dat ik liefst gisteren die 25.000 euro heb gehaald.

In mijn digitale agenda op de 28e van de maand herinner ik me, dat ik het totale saldo van mijn spaarrekening moet vermelden op mijn agenda. Bij notities op die dag  vermeld ik dan het totale spaarsaldo.  

Het Nibud heeft met de maandelijkse vraag om het totale spaarsaldo mij aangezet, om zonder toelichting, domweg het saldo te vermelden. Goed beschouwd maakt het mij alleen maar neurotischer door alleen het vermelden van het spaarsaldo, zonder toelichting.

Heb jij een spaardoel en lukt het je om het doel te halen?


3 opmerkingen:

  1. Ik doe mee aan hetzelfde onderzoek en heb precies hetzelfde! Ik wil ook graag dat het harder groeit :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ook ik doe mee aan het onderzoek en ik geef veel meer uit dan er in komt. Mijn oorspronkelijke plan om tot en met december te sparen heb ik volkomen verlaten, ik geef alleen maar uit ;-)
    Ik schrijf er voor morgen een blog over.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb geen spaardoel, behalve bewust leven, zo veel mogelijk sparen en dan met het gespaarde geld tijd kopen. Oftewel uit de rat race stappen en doen waar ik zin in heb. Mag best werk zijn, maar dan zonder must dat het geld oplevert

    BeantwoordenVerwijderen