maandag, september 19, 2016

Tijd voor zelf gemaakte pastasaus

In de Volkskrant stond zo'n geweldig leuk recept voor Pastasaus. Het begon te kriebelen. In september zijn de tomaten het voordeligst. Door de slechts oogst van dit jaar is er nog volop ruimte in de vriezer. Het idee moest nog even blijven kriebelen, want het was te mooi weer. Vandaag was het zo ver. Ik toog naar de tomatenkweker en kocht een kistje met tomaten. Uit mijn geheugen als tuinderskind weet ik, dat de inhoud van een bakje 6 kilo is. Zes kilo voor €3,00. Bos uien voor het geheel en nog wat bouillonblokjes van Zonnatura en wat laurierbladeren.

In de recepten voor pastasaus staat dat je altijd de tomaten in heet water moet leggen en dan even later het vel moet verwijderen.
Tja, dat is misschien leuk en aardig als je voor een beetje saus of soep maakt. Het past niet bij mijn levensritme.

Ik hakte de uien buiten klein. Ik waste de tomaten en sneed ze door de helft.  De uien bakte ik gedeeltelijk glazig in olijfolie in de soeppan, voegde de tomaten er aan toe tot de pan volzat. Na verloop van tijd zakte de hoeveelheid door het koken en kon ik de rest van de tomaten er aan toevoegen.
Even verder laten koken en garen.

Hierna deed ik het deksel van de pan en liet de saus inkoken.  Hierna zette ik de roerzeef buiten boven op een emmer en zeefde ik stukjes bij beetjes.

Omdat de moestuinoogst dit jaar tegenviel, besloot ik het eindresultaat in kleine zakjes in te vriezen. Anders zou ik het in potten of flessen hebben geweckt..


1 opmerking: