donderdag, september 08, 2016

Tikvouten en taalgebruik

Regelmatig, speciaal wanneer ik een blog op de Ipad heb getikt, kun je in mijn blogs tikfoutjes ontdekken. Inderdaad, deze geschreven blogjes, lees ik niet hardop voordat ik ze plaats. Met hardop lezen haal je kromme zinnen en typefouten uit tekst.

Taal leeft en wordt gevormd door mensen. Ik erger me aan het gebruik van het woord 'als' in de overtreffende trap gebruiken. Groter als. Grrr.... Ik ben steevast degene die direct mompelt 'dan'. 
Ik vind het jammer dat sterke vervoegingen van werkwoorden steeds minder worden gebruikt. Een sterke vervoeging maakt een werkwoord uniek, sterker. Het verval van sterke vervoegingen gaat gelijk op met het in onbruik raken  van dialecten en het gebruik van spreekwoorden en gezegden.

In mijn blogs probeer ik vrijwel altijd de verleden tijd te gebruiken in plaats van de voltooid verleden tijd. Zeker op internet leest een zin sneller in de verleden tijd dan met de benodigde extra woorden in de voltooid verleden tijd. In de Engelse taal is het gebruik van de voltooid verleden tijd verplicht om aan te geven dat een gebeurtenis langere tijd geleden heeft plaats gevonden, heb ik geleerd. Best mogelijk dat het internet deze verplichting heeft veranderd.

Taalverschillen tussen woorden zoals het verschil tussen puberteit en pubertijd ontgaat me ten ene male. Beide mogen van onzetaal.nl. Het grootdictee.nl zal ik nooit foutloos schrijven. De laatste jaren heb ik het zelfs niet meer gevolgd. Dit evenement is bij mij verdrongen door nog meer en andere interesses. Zo gaat dat. Na verloop van tijd heb je andere interesses.

Dit blogje schreef ik, omdat ik in de opmerkingen regelmatig op foutjes word gewezen. Mijn ervaring is, dat een pakkende tekst beter is dan een tikfoutje. Mijn focus ligt op tekst en niet op tikfoutjes. Daarbij heeft iedereen zijn eigen eigen schrijfstijl. Je kunt iemand herkennen aan schrijfstijl.


Een paar dagen neem ik een vaarcation. Jullie kenden dit woord niet? Dit woord is vanaf nu toegevoegd aan de Nederlandse taal......, net zoals het woord staycation sinds een paar jaar een plek heeft gekregen. Taal leeft en de zon schijnt. Ik neem mijn Ipad mee op vaarcation.

37 opmerkingen:

  1. De manier waarop Janne jou aansprak op jouw tikfoutjes vond ik ronduit belachelijk.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ga er van uit dat Janne het niet zo bedoelde. Altijd naar de mooie kant kijken, zeker als de zon schijnt.

      Verwijderen
  2. Ik lees jouw blog met veel plezier. Iedereen die op een tablet schrijft heeft weleens een taal foutje. Lijkt me niet een inhoudelijk probleem. Gr. Marjolein

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ironisch genoeg is "groter als" correct in heel veel Zuid- en Oost-Nederlandse dialecten.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is dan ook prima. Een dialect verrijkt de Nederlandse taal.

      Verwijderen
    2. Ik heb er ook altijd moeite mee, met dat groter dan. Dat komt omdat het ook in het Fries anders is dan in het Nederlands.

      Verwijderen
    3. Dat herken ik bij mijn Friese man ook.
      Ik gebruik ook meestal een Ipad en dan maak ik veel sneller typefoutjes dan op de laptop waarop ik kan blindtypen. En helaas zie ik die foutjes dan pas als ik iets gepost heb... Gelukkig staat de Ipad niet meer op autocorrectie want toen had ik echt hilarische woordspelingen.

      Verwijderen
  4. Wat een goede reactie op die opmerking van gisteren! Alsof je op je eigen blog verplicht bent om foutloos te schrijven... Dan moet de helft van de Nederlandse blogs verboden worden. Nu probeer ik ook wel zoveel mogelijk foutloos te schrijven, maar een foutje kan er altijd insluipen. Hele mooie blog weer dit!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Niet alleen gisteren hoor. Ook Zuinigaan heeft me wel eens terecht terecht gewezen.
      Behalve Janne was het ook een anoniem.....

      Verwijderen
  5. Ach, een tikfout maakt iedereen wel eens. Waar ik me aan stoor is de na/naar fout. grrrr. Maar ook ik maak fouten. Wie niet?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je kunt hooguit streven naar perfectie. We zijn allemaal mensen, nietwaar?

      Verwijderen
  6. Ik maak altijd tikfouten (niet zozeer taalfouten) als ik op het tablet zit te tikken. Ik vind taal-of stijlfouten helemaal niet erg zolang de inhoud van het geschrevene maar begrijpelijk blijft. Waar ik me eerlijk gezegd wel aan stoor is dat veel jongeren het tegenwoordig hebben over " me moeder" i.p.v. "m'n moeder". Brrrrrr

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. We kunnen alleen streven naar perfectie, maar we blijven mensen. šŸ‘

      Verwijderen
  7. Ik zit altijd heel lang te schaven aan mijn blogs. Ik wil zeker weten dat elke zin loopt, dat de opbouw logisch is en dat er geen taal- of tikfouten in staan. Ten eerste is dit alles geen garantie dat er niks insluipt, ten tweede kost het een hoop tijd. Ik kan dus nog wat leren van jouw instelling!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Jouw blog straalt dan ook. Een domeinnaam en bij ieder blog een zelf gemaakte foto. Tekst die klopt. Een tekstblog. Idd.

      Verwijderen
  8. Veel plezier op je vaarcation.

    En ik word niet goed van mensen die zeggen: irriteren aan. Het is ergeren aan!

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha, ik schrok al, schreef ik dat? Nee, gelukkig niet. Irriteren is een afzwakking van ergeren. We ergeren ons steeds minder maar irriteren ons steeds meer.

      Verwijderen
    2. Euh nee hoor. Je kunt je niet ergens aan irriteren. Iets irriteert je, het is irritant. Je kunt je wel ergens aan ergeren. Het ergert je.

      Verwijderen
  9. Ik kan het niet laten om te reageren op je stukje over tikvouten en taalgebrik.
    Je mag uiteraard helemaal zelf weten hoe en wat je op je blog schrijft.
    Het heeft ook met je persoonlijkheid te maken. Jij bent waarschijnlijk snel en haastig en wilt direct resultaat zien. Ik ben bedachtzaam en over het algemeen grondig en niet snel tevreden.
    Niemand zal je verbieden talloze fouten in je blog te zetten, maar ik vind persoonlijk taal- en typefouten slordig omdat de fouten mij het gevoel geven dat het je niet zo veel kan schelen hoe je schrijft.
    Want mijn algemene indruk is, dat er niets mis is met jouw Nederlands, dus dat die fouten helemaal niet nodig zijn als je er wat meer aandacht aan besteedt. Waarom zou je niet iets meer moeite doen voor onze mooie Nederlandse taal?

    Ik ben eens even terug gaan lezen in jouw berichten om naar fouten te zoeken
    05-09-16 - "Gisteren, op zondag wastte ik de auto" – Het werkwoord is wassen en niet wasten.
    Dezelfde datum “de vloeibare autowas voo ook vele keren poetsen kost €2,75”
    03-09-16 - "het Worl Port Center (WPC)" – er mist een D en ik dacht als niet-Rotterdammer eerst dat het over een whirlpool ging.
    02-09-16 - "Reuze handig in de kleine kajuit voor het geval dat, alhoewel het gebruik daarvan alleen in uiterste nood gebruikt wordt." (het gebruik gebruikt wordt)

    Als laatste: ik zou liever spreken van vaarkantie in plaats van vaarcation, want waarom Engels?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mee eens! Staycation bestaat uit 2 woorden die beiden uit het Engels afkomstig zijn. Varen is Nederlands en dat combineert niet met cation. Misschien een boatcation of een watercation?

      Daarnaast: ik vind het jammer als je de taal mishandelt en het onduidelijk wordt. Zoals in de laatste zin die Zuinigaan aanhaalt: "het gebruik daarvan alleen in uiterste nood gebruikt wordt". Je wilt alleen piesen en poepen op die toiletemmer als het echt niet anders kan. Dat snap ik, dat doe je niet voor je lol, maar schrijf dat dan. Daarmee wordt je verhaal een stuk duidelijker.
      Groetjes,
      Miep uit Limburg

      Verwijderen
    2. Dat dacht ik later ook. Bij staycation is het eerste woord ook Engels en het tweede woord dus ook. Dus Vaarcation, zou moeten heten vaarkantie of Sailcation.
      Dit was bedoeld als humor, dus sorry.

      Verwijderen
    3. @Zuigaan, je hebt er wel werk van gemaakt zeg! Tjonge wat maak ik dan veel fouten.

      Verwijderen
    4. Bedankt nog voor die tip van de autoshampoo en vloeibare autowas van de Action in jouw blog van 5 september.

      Iets heel anders: blogger plaatst nu blogs van andere bloggers die niet bij blogger zitten, niet meer in datumvolgorde. Die staan bij mij helemaal onderaan en er staat niet bij hoe lang geleden ze geschreven zijn. Ze staan nu na diegenen die bijna een jaar geleden voor het laatst een blogje schreven. Hinderlijk!
      Er is ook een foto van Over Geldzaken die over meer dan het volledige scherm afgebeeld wordt. Bij jou ook.

      Verwijderen
    5. Daar moet ik later naar kijken. In berichten van blogger staan alle blogs nog op datum. Verder moet ik nog kijken naar alle andere punten en komma's en dat is niet mijn sterkste punt. Volgende week. Nu is het te mooi weer.

      Verwijderen
    6. "Iets heel anders: blogger plaatst nu blogs van andere bloggers die niet bij blogger zitten, niet meer in datumvolgorde. Die staan bij mij helemaal onderaan en er staat niet bij hoe lang geleden ze geschreven zijn. Ze staan nu na diegenen die bijna een jaar geleden voor het laatst een blogje schreven."

      Ah, dus dat is de reden dat mijn blog er niet meer tussen stond bij bijvoorbeeld in10jaarfo en dat mijn bezoekerscijfers zo gekelderd zijn...

      Verwijderen
    7. Ja, als ik jouw blog opnieuw wil toevoegen, dan krijg ik de volgende melding:
      Geen feed gevonden voor deze URL. Blogberichten en bijwerktijd worden niet weergegeven. URL toch toevoegen?
      Als ik op annuleren klik, dan sta je er niet meer tussen en als ik op OK druk, dan kom je helemaal onderaan te staan. Na bijna alle blogger weblogs. Er zijn namelijk ook 2 weblogs van blogger waarbij ik dezelfde melding krijg.

      Verwijderen
    8. Had je mijn blog dan verwijderd uit de bloglijst? Ik heb hetzelfde met twee andere blogs. Door de grote hoeveelheid tijd van de vele reacties en beperkte batterij schreef ik vandaag geen blogje,

      Onderaan mijn bloglijst staan twee blogs die niet in de lijst willen voorkomen. Misschien staat er iets over in de helpdesk van blogger?

      Verwijderen
    9. Niet jouw lijst, maar die van Lonica

      Verwijderen
  10. Het gaat om de inhoud toch? Ik heb jou ook wel eens op een taalfout gewezen omdat je er zelf altijd zo op hamert, maar mij maakt het niks uit hoor. Zolang de inhoud maar goed en begrijpelijk is. Verder is het nu eenmaal zo dat veel mensen niet zo taalvaardig zijn. So what (o nee is Engels). Nou en? Misschien hebben deze mensen wel hele goede ideeƫn en opvattingen. Vind ik belangrijker. En op de huidige apparatuur (smartphone, tablet) vind ik het k*t typen dus een fout is zo gemaakt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mijn reactie was bedoeld voor Zuinigaan. Staat niet helemaal goed geloof ik.

      Verwijderen
  11. En in de 1e zin van dit blog staat ook een tikfout, ondekken ipv ontdekken. Of doe je dat express om je punt duidelijk te maken?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nope, deed ik niet. Gewoon overheen gelezen. Het zou kinderachtig zijn om dit expres te doen.

      Verwijderen
  12. Wat mij bij deze en vele andere blogs best stoort is dat jullie elke losse post een blogje noemen. De hele site is de blog! Dat staat zo amateuristisch.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. @Suzanne - Ook het gebruik van van het woord blogje heeft te maken met levende taal. Veel meer bloggers gebruiken dit woord. Is post zoveel beter? Onder post versta ik zelf nog steeds papieren post die bij mij door de brievenbus komt, maar dat zal zeker niet voor iedereen gelden.
      Op mijn blog heb ik het over blogje of over bericht. Vaak gebruik ik het woord bericht, soms blogje.

      Verwijderen
  13. "Groter" is geen overtreffende trap, maar een vergrotende. De overtreffende trap is "grootst".

    BeantwoordenVerwijderen