woensdag, september 14, 2016

Vijf niet te automatiseren MBO beroepen

Veel beroepen waar je een MBO-opleiding voor volgde, dreigen te verdwijnen.  Niet alleen banen voor MBO-ers verdwijnen. Sommige afgestudeerde HBO-ers vinden lastiger een baan, om de arbeidsmarkt te betreden.

Op mijn werk bleek bij iedere reorganisatie dat de gevraagde opleidingen voor MBO-ers goeddeels verdwenen.  Ik vroeg me af, welke beroepen vooralsnog niet gaan verdwijnen. Met stip bovenaan staan:

  1. Kappenmakers voor boten.  Je hoeft geen bijzondere contactuele eigenschappen te bezitten. De klant is geen koning. Er zijn er gewoon te weinig van. Klopt de door jou gemaakte kap niet, en klaagt de klant? Geen nood. Er zijn gewoon te weinig kappenmakers. Het stikdraad van de kap is na 7 jaar versleten, dus er is ook nog eens altijd onderhoudswerk!
  2.  Fietsenmakers. Niet iedereen beschikt over twee rechterhanden om fietsen te maken. Vooral fietsenmakers op locatie zijn handig. Stel je bent naar je werk gefietst en de laatste kilometers doet die fiets het niet meer. Wat handig zou zijn, als de fietsenmaker op locatie langs kwam. Ook gewone fietsenmakers zijn handig. Het is vooralsnog een seizoensberoep. Fietsenmakers gaan ondanks dat ook gewoon twee weken in de zomer op vakantie!
  3. Thuiszorg thuis. Destijds met mijn geopereerde voet kreeg ik geen thuiszorg, want ik verdiende te veel, zeiden ze. Via de thuiszorg zou ik meer betalen dan wanneer ik iemand zelf vond. Gelukkig vond ik op Marktplaats een thuiszorgster.  Was een geweldige vrouw. Er zijn vast meer mensen die niet via de thuiszorgorganisatie aan thuiszorg kunnen komen. Er zijn voldoende mensen ontslagen in deze sector, terwijl er werk genoeg is.
  4. Hondenuitlaatservice. Deze sector is booming, omdat twee fulltime werkenden met kinderen vaak een hond hebben. Ik hoef het concept hond niet verder te omschrijven. Het zijn lastige beesten, vooral als ze baasjes hebben die ze niet aanlijnen waar het hoort. Zelfs een pitbullachtige hoeft niet aangelijnd te worden. Hij is zo lieffff  @#! Als een hond aan de voorbijganger ruikt is dat ook niet erg, hoort er bij. Een les voor hondenhaters zoals ik. Kijk die honden niet aan. Het heeft een tijd geduurd voordat ik het begreep. Ik loop vaak meters om, om die honden niet tegen te hoeven komen. Behoor jij tot het tyoe met liefde voor honden, dan is dit jouw beroep.
  5. Begrafenisondernemer, Dit valt niet te automatiseren. Zolang er mensen zijn, blijft dit beroep bestaan.

6 opmerkingen:

  1. 6. Kinderopvang - als ouders werken, dan is er kinderopvang nodig. Niet te automatiseren, want je moet liefde, zorg en aandacht geven.
    7. Horeca - je wilt toch niet je bord met Thais eten laten serveren door een robot?
    8. Ict - er zijn steeds nieuwe systemen nodig die nog beter aansluiten op de behoefte van de klant. Die moeten gebouwd en onderhouden worden.
    9. Levensmiddelenwinkels en bezorgdiensten - iedereen moet eten. Je kunt je levensmiddelen bestellen, maar dan nog moeten ze afgeleverd worden.
    10. Pakketbezorging - steeds meer wordt via internet gekocht. Die pakketten moeten afgeleverd worden. Er zijn zelfs al speciale afhaalwinkels voor in het leven geroepen voor als je niet wilt dat iets bij de buren bezorgd wordt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Kinderopvang, je bedoelt dat ouderen in verzorgingstehuizen prima door een robot bediend kan worden, maar een kind niet. Vinden ze vast nog wel iets op........ Ehmmm.....

      Verwijderen
    2. Ik schreef niet dat ouderen in verzorgings- en verpleeghuizen geen mensen nodig hebben die voor hen zorgen.

      Verwijderen
  2. Uitvinders en nadenkers die maken automatisering mogelijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Vergeet de boeren niet...hoewel veel door machines en computers gedaan wordt is de boer zelf nog steeds onmisbaar. Zeker de bioboer en de permacultuurboeren.
    Jagers.
    Natuurbeheerders, bv voor het dunnen van bossen voor goede groei van de andere bomen, voor het snoeien, en om tuintjes te doen voor mensen die het niet meer kunnen bijhouden.
    Controleurs(want tja, wie moet anders alles controleren)
    Onderzoeksmedewerkers bij onderzoeksbureautjes(die goud geld verdienen met idiote onderzoeken toegeschoven door hun VVD vriendjes)
    Belastingmensen...het rijk wil immers blijven plukken.
    Vrachtwagenchauffeurs(o nee die halen we uit de goedkope landen net als de medewerkers in de bouw)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een zurig stukje, vooral die onzinnige toevoeging bij de hondenuitlaatservice. Gaat m.i. voorbij aan waar het stukje voor diende. En dan ook gelijk ie hakketak-reactie op zuinigaan, die iets goeds toevoegt en waar jij gelijk op in gaat met een oordeel. Ik vind je een aardige zure mossel geworden. Jammer!

    Suzanne

    BeantwoordenVerwijderen