vrijdag, september 02, 2016

Wel zuinig, maar ik val niet over een dubbeltje

In de door vrijwilligers gedreven kantine van de watersportvereniging zijn de prijzen zacht.  De vrijwilligers stellen een extraatje wel op prijs. Ze zeggen er nooit nee tegen en dat is hun goed recht. Je zult maar dagen gratis en vrijwillig de bar en de keuken bedienen.

Vaak ga ik nog even naar de kantine voordat ik weg vaar. Allereerst om even nog naar het toilet te gaan, zodat het emmertoilet bij voorkeur niet gebruikt hoeft te gaan worden. Een chemisch toilet heb ik niet, maar een emmer wel. Reuze handig in de kleine kajuit voor het geval dat, alhoewel het gebruik daarvan alleen in uiterste nood gebruikt wordt. Het gebruik hiervan is niet voor de lol. We kiezen er voor om in ieder geval iedere drie uur ergens aan te meren. Jammer, maar het is niet anders.
Ook gezellig even kletsen voordat je wegvaart of bij terugkeer in de thuishaven.

Zo bestelde ik onlangs het één en het ander voor vriendelijke contant af te rekenen prijzen en ik zei ' 'royaal' 'laat maar zitten'.  Nu ben ik wel zuinig, maar zeker geen vrek. Zuinig zijn is een aangeleerde eigenschap, ik ben er beslist niet mee geboren, De eerste keer dat ik voer, heb ik uit louter blijdschap het hele terras voorzien van een drankje. Het kostte me slechts €15 euro.

Even later kwam de vrijwilligster naar me toe en vertelde me dat ze me te weinig had berekend met duizend maal excuses.  Het verschil was 10 cent. Het was belangrijk om me dat te vertellen, omdat ik misschien zou onthouden en dat ik dan tegen de volgende vrijwilliger zou zeggen, ja maar bij haar betaalde ik 10 cent minder.
Echt ik herinner de de prijzen niet, het zijn zulke kleine bedragen en varen geeft altijd een goed gevoel. Ik ben meestal in een vakantievierende jubelende feeststemming op de haven, waar zowel de vele boten als het bijbehorende water mij omringen.

Ik vond de excuses heel aardig van de vrijwilligster en ik heb begrip om haar verontschuldigingen. Echt waar. Maar heus een dubbeltje?  Ik lig er niet wakker van.  Ik lig hooguit wakker van het feit dat het komende nacht al weer gaat regenen, daar waar volgens de weersvoorspellingen van gisteren, de eerste regen pas zondag zou vallen. Dat ik vandaag alweer In mijn uppie die moeizame zware kap op de boot doen. Ik hoop daarmee binnen dertig minuten klaar te zijn.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen