maandag, oktober 31, 2016

De boot ligt op de wal

ÚAfgelopen zaterdag werden veel boten met de kraan uit het water gehaald en ook de mijne. Een uur van te voren kreeg ik te horen achter wie ik kwam.  De motor had ik vooraf warm laten draaien op de winterbrandstof Aspen. Alles in orde, helemaal in control.....

De twee boten die voor mij waren vertrokken en ik berekende dat ik ongeveer 20 minuten had voordat ik ook naar de boot moest. Dus ging ik op mijn gemakje nog even naar het toilet en zag dat de tijd begon te dringen. Erg te dringen, omdat er één boot was met motorpech, die later aan de beurt kwam, dus ik had er al moeten zijn! 

Bij het losmaken van de boot bleek dat de achterste landvast door mij bijna niet los te krijgen was. Cadeautje van mijn vaarvriend. Ik verliet de boot en probeerde met handgebaren een testosteron man naar mijn boot te halen. Hij had de landvast snel los. En zoals je dat van mannen kunt verwachten, zeggen ze, dat het gemakkelijk ging en dat hij al bijna los was.  Heb jij trouwens ooit een man horen beweren dat het hem niet makkelijk af ging, als jij vrouw om hulp moest vragen? Maar goed, ik vond het vervelend dat ik om hulp moest vragen. Had ik maar meer tijd gehad. Had ik maar. De volgende keer gaat het beter en sneller.  

Enfin, achteruit de box uit en naar de ligplaats naast de kraan.  Terwijl ik daar aan kwam varen, was er een man die keihard zei:  'o, dat is een vrouw, die krijgt altijd hulp'. Ik keek maar niet op, en maakte rustig mijn dekzeil vast. Tot mijn verrassing kwam één van de twee havenmeesters er bij, om mij te helpen.  Maar dit kan ik makkelijk zelf, met het allernieuwste dekzeil van bootzeil.nl. Dit zeil is zo simpel gemaakt dat ik dit hele zeil in drie minuten op de boot heb bevestigd. 

Wat een verbetering ten opzichte van de kap.  Daar deed ik met moeite minimaal 20 minuten over en met zijn tweeën 10 minuten.  Die kap is verschrikkelijk zwaar. Dit simpele zeil is veel minder mooi van de kap, helemaal waar. Maar voorheen bedacht ik me nog wel tig keer of ik al dan niet ging varen.  

Het uit het water halen en op de bestemde plek brengen, daarbij is een ploeg mensen van wel 8 mensen bij betrokken plus de havenmeesters. Het hellingen op de hellingdagen werkt als een geoliede machine.  Dit keer zag ik ook een vrouw meewerken bij het hellingen. Zij spoot mede met de hogedrukspuit de helft van de onderkant van de boot schoon. Twee hogedrukspuiten met twee mensen die ze bedienden.




De boot staat nu op drie bokken, maar dat was nog niet stevig genoeg. Ik moest het ondersteunen met houten palen van 7 cm bij 4 cm. Die kocht ik vandaag bij de Gamma. Die moest ik zelf zagen in twee stukken van 145 cm.. De paal was ruim drie meter lang.  Ik ging aan de slag en o, wat een geluk, halverwege de eerste stuk zagen, schoot een man mij te hulp.  Ik vind dit zo'n p-klus.

Terwijl ik bezig was, dacht ik aan die man, die vertelde dat ik wel hulp zou krijgen. Aan de keren dat mijn vaarvriend  mij helpt. Maar dat ik langzamerhand toch handiger werd. Tijdens al deze gedachten zaagde ik chagrijnig verder, zaag, zaag, zaaaag, zaaaag.....  De hulp van deze man kwam als geroepen. 

Binnenkort wordt de buitenboordmotor van de boot verwijderd en naar een goed onderhoudsbedrijf gebracht. Voor de zekerheid draaide de motor de laatste keren op Aspen.  Buitenboordmotoren zijn heel gevoelig voor de biobrandstoffen die aan de motor zijn toegevoegd. Een broer heeft zijn leergeld ruim betaald. Zijn buitenboordmotor kon hij in dat jaar helemaal afschrijven.

3 opmerkingen:

  1. Nog best een gedoe zeg zo'n boot aan de wal leggen. Maar ik kan me voorstellen dat je wel zeker wilt weten dat hij stevig ligt!

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  2. :-) Heerlijk he, als er testosteron in de buurt is om je te helpen. Mijn zoontje kan er ook al aardig wat van. Ach ja. Soms is het handig.
    Maar met genoeg tijd komen wij er ook wel, dat is een ding dat zeker is. Fijne blog weer :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Interessant stuk. Dat buitenboord motoren gevoelig zijn voor biobrandstoffen wist ik nooit. Nu wel!

    BeantwoordenVerwijderen