woensdag, oktober 19, 2016

De gevolgen van een griepprik halen als je verkouden bent

Normaal als je de griepprik krijgt, kun je de dag daarna er iets van voelen. Dit kan, maar hoeft niet. Als je, zoals ik dom bent, en na een lange wandeling een uur in de tocht gaat zitten en er 'geen last van hebt', omdat je dan gewoon bezweet bent van de wandeling, en je krijgt de volgende dag die griepprik, dan heb je een aantal uur later wel last van de griepprik.

In mijn geval duurde dat 24 uur. Daarna was het over, dat griepgevoel. Misschien wel mede dankzij het paardenmiddel paracetamol tabletten van 500 mg.
Dan is dat griepgevoel over.

Wat niet over is, maar wel een stuk minder, het gebruik van de zakdoeken  In mijn geval vier pakjes papieren zakdoekjes totaal.
Daarna leef je gewoon weer verder.

Wat ik hiervan leerde en hopelijk gedraag ik me anders dan een ezel. Wanneer je het erg warm heb door inspanning, moet je niet te snel afkoelen, ook al heb je dat niet in de gaten. Ga niet op de tocht zitten. Blijf warm aangekleed, ook al lijkt dat helemaal niet nodig.
Wacht tot de verkoudheid met het halen van de griepprik.


De griep van de griepprik duurde kort, nog geen 24 uur. De griep was kort en hevig. De verkoudheid duurde een paar dagen langer. Ik nam veel citroenen en mandarijnen en nam veel druiven. Dat hielp.

Heel vaak ben ik veel te optimistisch over het weer. In mijn agenda staat in het voorjaar de herhaalde tip, dat ik de winterjas toch nog aan moet houden op de scooter, omdat ondanks de voorjaarszon de wind nog schraal is.  Inmiddels heb ik door mezelf een wat realistischer blik op de natuur te laten werpen een paar verkoudheden bespaard.

Ben jij ook veel te vaak optimistisch over het weer en heb je ook al door schade en schande veel geleerd? Of ben jij van nature een realist.

2 opmerkingen:

  1. Ik ben een koukleum,zeker als ik nat regen. Dus houd ik er (misschien te veel) rekening mee.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik geloof niet zo in ziek worden van tocht. Het kan wel zo zijn dat je weerstand even wat verlaagt als je nat, koud en rillerig wordt en je daardoor de verkoudheid aanwakkert. Griep is niet iets van 2 dagen of 24 uur. Griep heb je minstens een week met spierpijn, erge hoofdpijn, keelpijn hoesten en flinke koorts. Alle andere vormen zijn stevige verkoudheid.

    BeantwoordenVerwijderen