donderdag, oktober 13, 2016

De Whirlpool gaspitten zijn na negen jaar kapot

In 2007 kreeg ik een nieuwe keuken. Inmiddels is de koelkast al vervangen, maar de oven en gaspitten nog niet en ook de diepvriezer is nog niet aan de beurt.

Van de  grootste en meest gebruikte gaspit hapert de electrische vonkontsteking regelmatig. Ik heb hem goed schoongemaakt en nog hapert deze regelmatig. Gisteren kreeg ik een monteur er bij en die vertelde me dat deze gaskookplaat vernieuwd moest worden. Ik vertelde hem, dat vroeger een gaskookplaat niet kapot kon gaan, ook niet na veertig jaar gebruik. Met andere woorden ik ga hem niet vernieuwen.

Een 'ja maar' verhaal verder, komt er binnenkort, als het Whirlpool behaagt nieuwe gaspitten. Vier stuks maar liefst. Ik wacht de prijs af. Aan de electrische vonkontsteking ligt het niet. Het zijn de gaspitten die een beetje verstek laten gaan.

De moraal van dit verhaal, als ik gewoon met een lucifer of een gasaansteker zou willen werken, dan ben ik veel voordeliger uit. Ik zou dan nog jaren verder kunnen zonder veel geld uit te geven.
Voor het extra, extra goed schoonmaken rekende de man €70 en dat is voordeliger dan de Whirlpool reparatieservice.  Het was lastig een bedrijf te vinden die dit voor mij wilde doen. Het is gelukt.  Ik heb er al veel tijd in gestoken, in het tot op het onderste deel van de gaskookplaat schoonmaken en het wiel uitvinden.

Ik wist echt niet dat zoiets simpels als een gaskookplaat na negen jaar vernieuwd moest worden. Wist jij dat? Heb jij je gaskookplaat vaak vernieuwd?

7 opmerkingen:

  1. Volgens mij gaat er geen apparaat meer zo lang mee als vroeger. Wij deze week nieuwe combi oven na 10 jaar.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat wist ik ook niet. Ik heb het idee dat mijn ouders vroeger echt mijn hele jeugd met dezelfde pitten deden. Onze keuken is pas 5 jaar oud, daar werkt alles gelukkig nog netjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Atag hier en al bijna 20 jaar oud. Kiezen voor een degelijk merk kost vaak iets meer, maar je haalt het er dubbel en dwars uit!Heel eerlijk, van merken zoals bijv. Whirpool, Bauknecht, Zanussi en Candy ben ik niet erg gecharmeerd. Kwaliteit en afwerking zijn duidelijk minder, onderdelen en service buiten verhouding duur!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wel beetje jammer idd, ik zou zo'n handmatige electrische ontsteker op de kop tikken bij de kringloop (wij hebben er ook een), betere optie dan lucifers aangezien je wat verder bij de vlam zit.
    We hebben wel eens een oude Etna gehad, geweldig ding, ging al zeker 30+ jaar mee en kon nog veel langer. Maar helaas zijn we met zijn alle opzoek naar goedkoop en dus schiet er bij een aantal zaken de kwaliteit bij in. We zijn echt een wegwerpmaatschappij geworden, jammer.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik heb ondertussen inductie. Hopelijk gaat dat ding niet gauw kapot, want volgens mij is dat lastig te vervangen.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Bij mijn ouders was ie ook kapot en die hebben zo'n twee jaar lang met lucifers gewerkt. Er heeft een monteur en al naar gekeken. Na twee jaar probeerde mijn vader alsnog em aan de praat te krijgen en hij deed t weer.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De reparateur belde gisteravond en zei dat hij een nieuwe vonkontsteking en gaspit had besteld.

      De dure whirlpool bel ik nu af. Goed schoonmaken helpt ook.

      Verwijderen