donderdag, oktober 06, 2016

Hoe duur is die auto eigenlijk

De consumentenbond maakte deze maand een prijsonderzoek van auto's. Ik ben daar best van geschrokken. De kleinste auto's komen gemiddeld tussen de €290 en €385 uit  per maand.

De grootste kostenpost is afschrijving. Dat scheelt nogal per auto. Als je een niet zo'n gewild type auto hebt, dan kost het je veel meer afschrijving  dan bij een populair type auto. In de prijsvergelijking ging Consumentenbond uit van 6 jaar autobezit en nieuw gekocht. 



Mijn Toyota Aygo zou €300 per maand kosten oftewel €3.600 per jaar.  Tja, ik heb meteen gekeken hoeveel kilometers ik in 2015 reed en dat was slechts 4.500 km. De totale variabele kosten exclusief afschrijving waren voor mijn in 2015 drie jaar oude auto € 1.303,31, dat is €0,29 cent per kilomter aan variabele kosten. Afschrijving heb ik niet berekend, want die spaarpot is daarvoor al gevuld. Doe ik er goed aan om een auto te hebben, kun je je afvragen?  Mijn auto gebruik ik vooral voor het vervoeren van spullen en mensen. Er rijden wekelijks twee mensen met mij mee en het vervoeren van spullen is fijn, zoals onlangs bij het opruimen van de schuur. Top die auto. Als ik een verre rit maak, dan is de auto ook prima. Het openbaar vervoer en ik zijn geen goede match.

Het aantal kilometers met de auto is vooral beperkt omdat ik zo'n 7.000 kilometer per jaar scooter.

Ik ga mijn vervoer niet veranderen. Ik rij met de auto zuiniger dan de gemiddelde autorijder en ook met een 'lage' autoprijs 'verdien' ik daarmee gemiddeld 7 euro per uur, door niet harder dan 90 kilometer per uur te rijden. 

Update:  Als je voldoende vrije tijd hebt, hoef je niet te jakkeren.

18 opmerkingen:

  1. Ik mag hopen dat je op de snelweg wel harder dan 90 km/uur rijdt. Anders zou mijn advies zijn: snel verkopen die bak want dan ben je een gevaar op de weg!

    Lara

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. 90 op de snelweg is een heel normale snelheid hoor. Minimaal is het 79 volgens mij, al vind ik die dan wel erg storend.

      Verwijderen
    2. Nou sorry, ik vind het echt te langzaam en dus gevaardlijk als je op een weg 120 of 130 mag rijden. Als je 100 mag rijden, is het oke.
      Lara

      Verwijderen
    3. 90 op de snelweg kan, maar is heel onplezierig voor mede weggebruikers. Het is net tussen vrachtverkeer en de gemiddelde personen auto in, wat het lastiger inschatten maakt bij inhalen. Ik rijd meestal 110 omdat ik aan het geluid van de auto merk, dat ie dat een lekker tempo vind (feeling, geen fact dus). Het valt me op dat tegenwoordig veel meer auto's rond dat tempo rijden dan pakweg een jaar of vijf terug. Toen waren er veel meer die hoger reden (120 of als het mocht 130). HEt nieuwe rijden raakt blijkbaar toch ingeburgerd.

      Verwijderen
    4. Mischien wat meer inhoudelijke opmerkingen over de totale kosten? Wat jij belangrijk vindt aan een auto? Hoeveel tijd jij er in zit op woon - werk afstand?

      Ik heb voldoende gelezen over de snelhied.

      Verwijderen
  2. Car sharing een optie? Of missschien zelfs wel incidenteel huren van een auto? Van de prijzen schrik ik al niet meer, we waren daar zelf namelijk ook al achter gekomen (onze prive auto kost ons overall ook zo'n €4000-4500 per jaar). En dan hebben we nog niet eens een hele speciale bak ook. Zijn dan ook erg aan het kijken of we hem er niet uit gooien en gaan huren of delen. Voor z'n bedrag per jaar kan je aardig wat doen!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een vervelende kostenpost. Ik weet tot mijn schande niet eens wat voor merk onze nieuwe auto is, maar ik ga dat eens even opzoeken.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Leuk overzichtje! Ik ga hier ook weer eens in duiken.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. In mijn post financieelonafhankelijkblog.nl/3-bespaartips had ik de kosten berekend op basis van Nibud getal voor km kosten; kwam op ruim 15.000 kosten in 10 jaar voor kleine tot middenklase auto. Ik ben verrast dat Consumentenbond nog hoger uitkomt. Gaat hard.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik denk dat het bedrag van het Nibud realistischer is

      Mooie aanvulling 👍

      Verwijderen
  6. Nou gewoon goed gebruik van provinciale wegen als er niet harder gereden wordt dan 90km/uur. Ik heb thuis een Kia waar ik ook niet mee harder rijd dan 100. Nu is de auto al best zuinig, dus bespaart het mij een hoop!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Eens. Op rijkswegen is de minimum snelheid 70. 90 - 100 lijkt mij heel redelijk. Op de ringweg van Rotterdam is het niet harder rijden toegestaan dan 80|!

      Verwijderen
  7. Inderdaad een erg vervelende kostenpost. Zelf rij ik motor en daar heb je ook vaak stukken. Ga dan altijd langs BoonstraParts voor super kwaliteit en service.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hopelijk brengen ze er spoedig weer een uit, erg handig! Fenneke - Krens

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik heb het ook berekend voor mijn auto en ik rij ook heel zuinig. Ik heb de nieuwe kia rio gekocht en ik ben er echt super blij mee!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Waarom kijkt iedereen naar wat het kost ipv wat een auto oplevert? Ook in bredere zin dan financiën natuurlijk ;)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Om te bepalen wat het je oplevert kijk je altijd naar de kosten. Toegegeven, de meeste aankopen gebeuren omwege van emotie en hebben niet zoveel met verstandelijke keuzes te maken.

      Verwijderen