vrijdag, oktober 21, 2016

Ik heb me laten verleiden

@Elke dag een uur
Gerhadrd Hormann tweette op 9 oktober  over het boek Elke dag een uur van Léon de Kort.  Dit boek las hij op dat moment op advies van Kreupelgeld op zijn blog van 4 oktober. Léon de Kort was wielren-verslaggever voor het AD en woog veel te veel. Dat wist hij al jaren, maar het was voor hem een stap om echt af te vallen.

Na lang wikken en wegen, zijn contacten in de wielrensport en het bezit van een dure sportfiets, begon hij met iedere dag minimaal een uur te fietsen. 'Wat mooi' dacht ik, toen ik las welke mij bekende wegen hij fietste. Hij schreef over de wind. Hij had, net als ik een hekel aan de wind.

Hier aan de kust heb je altijd wind en regelmatig teveel wind. Zeiden anderen dat ze de regen her ergst vonden van fietsen, zei ik altijd: 'op regen kun je je kleden, op de wind niet'.  Destijds was mijn werk op 8 kilometer afstand van mijn huis en ik fietste. Ik had een gouden regel: 'als het harder waait dan windkracht 7 of het is te glad, dan fiets ik niet'.

Het boek leest vlot weg en de gedachte dat je hoe dan ook een uur fietst bracht mij aan het denken. Ik fiets tegenwoordig nooit meer, maar ik heb wel een abonnement op Basic Fit. Door het vaar- en moestuinseizoen lag dat abonnement met de sportkleding in de kast op mij te wachten.  Fitness is niet mijn hobby, maar de Basiv Fit die ik bezoek heeft een grote ramenpartij met mooi uitzicht naar buiten.  De airconditioning is in de toestellen ruimtes beroerd. In de groepslessen ruimte is wel airco en is de temperatuur fris.

Door het boek ben ik begonnen om in ieder geval op werkdagen naar de sportschool te gaan. Ik plemp de scooter dicht bij de ingang en span mij in, in de sportschool. Op de aquarobics dag, wat ik met twee andere vrouwen al sinds jaren doe, ga ik niet.  Gewoon, verstand op nul, blik op oneindig en gaan met die banaan. Zoiets. Afgelopen dinsdag werd mij door een mede sportster gevraagd of ik op donderdagmorgen mee doe met cardio.  Ik was er wel op donderdagmorgen, maar de vrouw zag ik niet.  Hoe dan ook. Het is eigenlijk verschrikkelijk simpel en fitness blijft saai. Maar gewoon iedere werkdag met uitzondering van aquarobics dag zie je mij in deze periode in de fitness. Wie had dat ooit kunnen denken.

5 opmerkingen:

  1. Goed bezig zeg! Ik moet ook nodig weer eens wat gaan doen. Ik fietste altijd naar mijn werk (10 kilometer heen en 10 kilometer terug), zo'n 3 dagen per week. Dus dat vond ik wel genoeg. Maar vanaf volgende week werk ik daar niet meer. Misschien toch ook maar naar de Basic fit dan...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dit boek lijkt me leuk! Ik ga het meteen opzoeken in de bieb.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Gelukt! Het kostte me wel 2,50 want hij was niet in onze bibliotheek maar ik kan niet wachten tot hij 'aan komt'!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Jij zult het lang niet zo hard nodig hebben als ik.

      Verwijderen