donderdag, oktober 27, 2016

Neemt de robot straks een kwart van het huidige werk over

Op dit moment volgen 286 duizend studenten een opleiding voor werk dat mogelijk wordt overgenomen door robots. MBO opleidingen bieden nog slechtere baankansen.

Voor MBO-ers kunnen beter niet de kant van de administratieve, financiële en technische richtingen op gaan. Deze worden volledig geautomatiseerd. Door robots denken ze, maar ik denk dat het geen robots zijn. Waarom een robot, zo'n namaak mensje. Techniek is volgens mij helemaal niet iets voor een namaak mens.  De voorspellingen zijn 174 duizend MBO-studenten straks de klos.

Van de HB)-ers zijn er naar verwachting al 84 duizend potentiele nutteloze studenten en bij de Universitetien 28 duizend.  Je moet beslist geen  studie accountancy, bedrijfseconomie en economie, hotelmanagement, logistiek en journalistiek volgen. Deze functies zijn straks weg

De Oxford universiteit bekeek de automatiseeringskans voor ruim 700 beroepen.  Dus ik ben misschien wel de brenger van het slechte nieuws, maar ik heb het onderzoek niet uitgevoerd.

Dat is wel iets om achter je oren te krabben. Wat gaan al die mensen straks doen?  Er zijn al veel beroepen uitgesorven, zoals lantaarnopsteker, of kolenboer,  De vraag is dan ook, wat worden de nieuwe banen?  Als straks de verkoper in de winkel niet meer bestaat, dan bestaat wel de programmeurs voor de webwinkel. De glazenwasser die op dit moment de ramen bij mij lapt, doet dat al vele jaren en er is een grote kans dat er altijd glazenwassers nodig zijn.

Dachten we dat het e-book het papieren boek zou overnemen, blijkt nu dat het papieren boek en zo-wie-zo boeken aan een opmars bezig zijn.

4 opmerkingen:

  1. Mijn kinderen zijn op de leeftijd dat ze opleidingen moeten kiezen, en dit is best een zorg. Want beroepen kunnen inderdaad verdwijnen. Dat is in het verleden immers ook al gebeurd.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Niet alleen MBO hoor, uiteindelijk gaan ook een groot deel van de banen van HBO and WO er ook in mee. Kortom, met zijn alle starks gewoon 10-20 uur per week nog wat doen en/of vrijwilligers werk. De rest word dan prima geregeld door robots. Of ben ik nu wat te optimistisch ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Even verderop staat dat HBO-ers ook al lijden onder de automatisering, maar nog niet in de mate van een MBO-er.

      Ik ben ook 'werkeloos' door een bezuinigingsronde van 100 man/vrouw....
      Als ik jong was geweest had ik kunnen blijven, maar ik ben blij met mijn werkloosheid.

      Verwijderen