zaterdag, oktober 29, 2016

Overboekingen tussen banken tot nu toe

Tot nu toe kon je er zeker van zijn dat een bankoverboeking tussen twee verschillende Nederlandse banken na 10:00 's morgens tot middernacht de volgende dag op het middaguur om 12:00 werd bijgeschreven.

Boekingen tot 10:00 's morgens werden om 15:00 bijgeschreven. Binnenlandse boekingen wel te verstaan.  Vandaar dat ik het zo bijzonder vond dat sommige overboekingen om 11:00 werd bijgeschreven. Dit geldt alleen voor werkdagen.

Overboekingen van twee rekeningnummers bij dezelfde bank kunnen zonder tussenkomst van Equens en de Nederlandse bank uitgevoerd worden. Die bedragen worden binnen enkele minuten bijgeschreven.

Dagelijks even na 12:00 uur check ik via de app mijn bij- en afschrijvingen op de bank. Verwacht ik een bijschrijving van bijvoorbeeld UWV en is die er om 12:00 nog niet dan check ik die om 15:00 uur.

Dacht ik even dat iedereen dat wel wist, deze tijden. Vandaar dat ik verbaasd was dat een keer een bedrag van een andere bank om 11:00 al werd bijgeschreven.
Overschrijvingen gaan best snel. In de toekomst gaan ze nog sneller. 

Equens is een Nederlands bedrijf. Na de uniforme Euro bankrekeningen met teveel letters en cijfers, werd Equens benoemd tot het rechttrekken van bedragen tussen alle EU-bankrekeningen.

Hielden jullie rekening met deze tijden?  Als iemand toegezegd had om bijvoorbeeld een Marktplaatsverkoop te betalen en dit bedrag stond er nog niet na 15:00 dat die persoon wel beloofde, maar niet nakwam?
Nu ik de laatste tijd weer eens iets verkocht heb via marktplaats en ik soms dagen op mijn geld heb moeten wachten, dan wist ik dat iemand wel wilde kopen, maar moeilijk deed over betalingen. Ik hou met Marktplaats verkopen ook rekening met salarisdag rond de 24e van de maand. Rond die tijd verkoop je meer.


5 opmerkingen:

  1. Nou nee, want ik ga echt niet meerdere keren per dag naar mijn bankrekening kijken. Dat doe ik 1 of 2x per week. Als ik iets verwacht bv door een marktplaatsverkoop dan kijk ik misschien 1x vaker, maar ook pas 's avonds na mijn werk.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ah is dat in belgie ook? Volgens mij wordt hier in de namiddag overgeschreven, maar het exacte uur weet ik niet.
    Ik kijk dus wél meerdere keren per dag naar mn rekening. Gewoon omdat ik ook vaak meerdere dingen verwacht :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb een vage notie dat het soms even kan duren voordat geld 'binnen' is.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Daar heb ik nooit zo bij stil gestaan, bij die tijden. (en dat terwijl ik ooit de opleiding Betaalbedrijf Binnenland gedaan heb... Wat kan een mens toch een hoop leren en vergeten in het leven.)

    Wel heel slim van je, ronde 24e verkopen! Dat ga ik onthouden. :-)

    BeantwoordenVerwijderen