dinsdag, oktober 11, 2016

Review boek komt een vrouw bij de H@acker

Nadat ik dit boek van 236 bladzijden door had gelezen werd ik me heel bewust van alle dingen die ik digitaal achterlaat.  Wist je dat er dagelijks 500 tot 1000 mensen last hebben van identiteitsfraude?  Ik dacht dat ik een probleem had met het RDW die mijn gestolen kenteken niet juist in de aministratie verwerkt had. Nou dit is nog een eitje vergeleken met andere dingen.
Rekeningafschriften die uit de brievenbus wordt gehengeld en dan vervolgens werd er een nieuw bankpasje aangevraagd. Vervolgens werd haar bankrekening leeg geplunderd.


Steven Romet had 1737 auto's op zijn naam staan en kreeg vervolgens voor tienduizenden euro's boetes en vorderingen. Hij verloor zijn uitkering, want dat kan niet, zoveel auto's en dan een uitkering.  Het begon met zijn gestolen rijbewijs uit zijn jasje in een discotheek  Na anderhalve maand begreep hij dat hij zijn rijbewijs kwijt was. Zijn uitkering werd toen stopgezet. Op dat moment stonden er nog 'slechts' 200 auto's op zijn naam. 





Of dat je pakjes thuis gestuurd krijgt en de rekening ook. Als het 'verkeerd bezorgde pakket ' later weer opgehaald wordt, blijkt de factuur op jouw naam te staan.  Je kunt beter dit pakket zelf terugsturen aan de afzender.

Feit is, dat je een goede virusscanner moet hebben en je wachtwoorden niet meer bewaren op de computer of gebruik maken van de wachtwoordopslag in je browser.  Je kunt beter het programma last pass gebruiken.

Als er gevraagd wordt om een kopie identiteitsbewijs, dan kun je het beste op de foto zetten, dat het een kopie is.  Alle bedrijven die vragen om een kopie van je paspoort, geef het niet, Maar doe je het toch, vermeld dat het om een kopie gaat Schrijf het woord 'Kopie' op je paspoort en verwijder je burgeservice nummer.  Ook in het onderste paspoortnummer.

Linkedin is handig en verplicht als je werkzoekende bent, maar LinkedIn kan ook gebruikt worden voor identiteitsfraude.  Gegevens op de KvK kunnen gebruikt worden voor jouw adres. Google is zo 'vriendelijk' om de KvK gegevens over te nemen en in Google maps te zetten.


Kortom, aan het einde van het boek heb ik direct mijn gegevens gegoogeld en ik stuurde een e-mail aan Experian om inzage in mijn gegevens.
Ik gebruik Bull guard om mijn computer te beschermen tegen virussen. Nu maar hopen dat ik  gevrijwaard blijf van identiteitsfraude.       

Links: Bol.com    Bibliotheek

Meer info site van de schrijfster Maria Genova  en de leesfabriek en vooral het boek. Echt een wereld  gaat voor je open.

4 opmerkingen:

  1. De schrijfster heeft een inspirerend gesproken op mijn werk. Ook een eye opener voor velen, even je banksaldo checken bij de mac want gratis wifi vooral in het buitenland. Nooit doen is zeer onveilig.
    Nic

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb het boek gelezen, maar ik werd er helemaal ongerust en akelig van... Dus in plaats van er wat van te leren heb ik het snel terug gebracht naar de bieb.

    Maar ik wist gewoon niet meer waar ik eens moest beginnen.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen