donderdag, oktober 20, 2016

Stoppen met rood staan op je bankrekening is een uitdaging

Op mijn bankrekeningen heb ik de mogelijkheid om rood te staan beëindigd. Hiermee stoppen is inmiddels al een flink aantal jaren geleden. Het voelde als een uitdaging. Het vereist een verplicht overzicht van alles wat je nog moet betalen in je incasso's. 
Wat, als, dacht ik toen. Als ik ooit krap kom, dan is het fijn om rood te kunnen staan, was mijn gedachte en het gebeurde ook wel eens.

Het gaat prima. De mogelijkheid om vooraf op je bank app te zien wanneer wat wordt afgeschreven vergemakkelijkt het om niet meer rood te staan. Niet meer rood staan is daardoor een eitje. 

Het gevoel dat ik nooit meer rood sta en altijd geld achter de hand heb maakt dat ik innerlijk altijd lach als ik anderen hoor praten over bezuinigen of over problemen met geld. In mijn aquarobics groepje wordt soms over uitgaven gesproken en over vakanties en hoe lastig het is. Dan kijken ze naar mij met de wetenschap dat ik geen salaris meer heb. Echt, ik geniet hiervan. Tegelijkertijd weet ik en weten zij dat het te maken heeft met keuzes maken.

Mocht jij in de toekomst een hypotheek nodig hebben, regel het dan zo dat jouw bank stopt met het faciliteren van deze roodstand mogelijkheid. Die €500 roodstand mogelijkheid gaat je duizenden euro's hypotheek kosten. Deze wijziging komt er binnenkort aan.

6 opmerkingen:

  1. Goed dat je het zegt, ik ga het nu meteen wijzigen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dit zou natuurlijk niks uit moeten maken, waarom niet, je zou nooit een maximale hypotheek last moeten nemen. Kortom, als je een paar duidend minder zou mogen lenen, zou dat voor het kopen van een huis niet uit moeten maken.
    Neemt niet weg dat je eigenlijk ook nooit rood zou mogen staan, betekend dat er toch iets goed fout gegaan is met je financien aangezien je dus blijkbaar te veel het uitgegeven en geen buffer hebt gespaard. Kortom, zou een non-issue moeten zijn. Maar blijkbaar dus niet, want tot 3.5M mensen worden hierdoor mogelijk geraakt!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Voor sommige regio's is het erg lastig om n huis te kopen als je niet richting je maximum hypotheek gaat....
      Maar ik heb dat idd ook nooit gedaan. Toch last gehad van een creditcard + roodstand, want dat scheelde volgens de bank meer dan 10.000 max hypotheek. Terwijl ik nauw rood sta en creditcard altijd direct terug betaal. Maar beide geven me de MOGELIJKHEID om rood te staat/credit te nemen, dus dan rekent de bank alsof ik dat max heb genomen. En dat moeten ze ook nog van de AFM, dus tja....

      Verwijderen
  3. Wat fijn dat het zo goed bevalt om niet meer rood te kunnen staan. Zelf kan ik dit ook niet, en ben daar tevreden mee.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  4. **Die €500 roodstand mogelijkheid gaat je duizenden euro's hypotheek kosten.**

    Nee hoor, niet als jij niet roodstaat, of je roodstand aanvult tot nul als jij een hypotheek aanvraag doet. Dan laat je op dat moment de bank je mogelijkheid tot roodstand opheffen. Dat wordt gewijzigd bij BKR en jij kunt gewoon lenen wat je anders ook kon.
    Het is heel simpel; als je rood staat, dan léén je toch ook daadwerkelijk op dat moment? Heel logisch dat ze dat meenemen in de mogelijk te lenen bedragen.

    Ann@

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee, zie mijn andere antwoord: als je rood KAN staan, telt het max bedrag dat je rood kan staan. Tenzij je de roodstandoptie weghaalt van je bankrekening, idd. Maar als roodstand in het systeem staat, tellen ze die mee

      Verwijderen