vrijdag, oktober 07, 2016

Waar zal ik volgend jaar mijn groenten telen

Spannend wordt het waar ik volgend jaar moestuinier.  Nog niets is zeker.  In het begin van mijn consuminderend leven, kweekte ik aangespoord door een broer op de terrein waar wij beiden zijn geboren en getogen.

In het begin deed ik het om de centen. Maar gaandeweg veranderde dat bij mij. Ik merkte dat mijn smaak veranderde. De zelfgeteelde groenten proefden veel lekkerder. Peen smaakte zoeter, de aardbeien lekkerder. Kortom, ik werd van een supermarkt groentenmeisje omgeturnd in biologisch voor een klein prijsje.

Mijn broer wordt ouder en mijn jongste broer is van Friesland terug gekomen en woont inmiddels al weer een paar jaar bij de moestuin. Het aantal kinderen groeit en de door mij gehaatte grote blafhond verpest veel. Ik zie de hond zelden, want hij zit achter een hek, maar soms komt hij snel bij mij in de buurt. Het is een hond waar de eigenaren van zeggen 'hij doet niets'.   Van mijn jongste broer en schoonzus hoef ik helemaal niet weg, maar ik zie dat het beter is.  Maar misschien blijf ik daar toch nog wel een jaar.

Het is  gezellig en ik moestuinier op een stukje dat ik afgelopen jaar eindelijk eens mat. Want echt ik wist het niet. Het stuk is 80 m2 groot.
Maar ik merk dat de familie uitbreidt, en dat we regelmatig in elkaars vaarwater zitten. Als zij met een groep kinderen en kleinkinderen praten, kan ik dat vaak woordelijk verstaan. Dat is voor hen niet prettig en voor mij ook niet. Tijd om te verkassen.  Mijn oudere broer blijft daar tuinieren, totdat hij daarmee stopt. Als hij daarmee stopt, stopt hij ook met leven. Tuinieren is zijn lust en zijn leven. Zijn stuk heeft hij iets kleiner gemaakt en ik denk dat het 500 m2 is. Geen iedee eigenlijk. Het kan ook net zo goed 600 m2 zijn.
Het is een prima scootertocht naar de tuin op 13 km afstand of 10 km, afhankelijk of ik de mooiste of de kortste route kies.

Ik keek rond op korte afstand bij mijn huis vandaan waar kleine tuintjes van 40 m2 verhuurd worden aan ingezetenen van 50+. Stukjes, waar je mag tuinieren van april tot en met september. Wat een ellende. Je kunt dan niet eens voldoende groenten telenen zeker geen spruiten, boerenkool of prei, want die oogst je in de winter.

Een grote moestuinverhuurder in mijn geboortedorp op nog maar 7 kilometer afstand, kan mij een tuin verhuren van 200 m2 plus eventueel een kasje. Die man was vroeger tuinder en kent mijn familie en mijn familie kent hem.  Of ik daar terecht kan, is de grote vraag. Want hij mekkert iedere keer over prijzen, maar noemt zijn prijs niet.

Op een volkstuin dan? Tja een volkstuin  in de buurt verhuurt voor €500 een stuk van 250 m2 zonder huisje. Maar ja op een volkstuin heb je veel schaduw van bomen. Maar ik kan ook  bessenstruiken daar laten groeien. Ik ben daar vrij.  Morgenochtend heb ik een afspraak met het bestuur van de volkstuinvereniging.  De prijzen van €2 per m2 is vrij normaal in deze buurt las ik op internet. Ik vraag me af of ik de huurprijs terug kan verdienen door zelf te telen.  Ik ben benieuwd naar het water wat ik moet gebruiken. Als het leidingwater is, dan haak ik meteen af.  Wat ik moet doen met zo'n groot stuk? In ieder geval teel ik snijbonen voor anderen, die daar om vroegen en ik ga meer fruit en wintergroenten kweken. Ik zou volledig groente zelfvoorzienend moeten worden.

In Friesland, dichtbij de Fluessen, is een vrijstaand huis te koop met energiewaarde A en voldoende grond er omheen, waar ik volgens mij nog geld overhou als ik mijn huis hier verkoop en daar ga wonen. Maar ja, ik ben verknocht aan mijn sociale netwerk.

7 opmerkingen:

  1. Nooit iets geweten over moestuinprijzen. Ik hoop, dat je iets vindt, wat bij jou past.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. jee wat een geluk hebben wij dan.op een volkstuin,1 straat verder van ons huis .370 vierkante meter voor 66.- per jaar bovendien heb ik er een poly kas op van 10 bij 4 meter.ben er al zo blij mee maar als ik dit alles lees nog meer.sterkte met je zoektocht naar een moestuin.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Jij woont niet in de Randstad, dat is duidelijk. De volkstuin gaat hem niet worden. Grote bomen halen al het licht weg. Bovendien leidingwater.

      Verwijderen
  3. Lastig hoor!
    Wij betalen 31 euro voor 15m2, op een veldje van de gemeente. En dat is van maart tot november. Meer dan 15m2 per gezin mag niet. Het is te populair.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat was ik dan verwend; 100 m2 voor €24,00 en je mag het hele jaar rond in de moestuin. Dit voorjaar ben ik ermee gestopt. Ik heb nu achter in mijn tuin 9m2 als moestuin en verder nog mijn bloembakkenmoestuin (ca. 10 bakken)
    Ik hoop dat je een moestuin kunt vinden in je omgeving.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is wel erg weinig. Wat is de reden dat je zo weinig betaalde? Locatie denk ik en hoe kwam je aan water? Dat zijn de meest essentiele zaken.

      Verwijderen