vrijdag, november 18, 2016

Als je oud bent, 'kun' je of 'moet' je doorwerken

Er zijn genoeg mensen die nog doorwerken nadat ze hadden kunnen stoppen. Gewoon door domme pech.  Ze hadden voldoende geld om  op jonge leeftijd rustiger aan te doen.   Er gebeurde iets in hun leven waardoor ze toch weer aan de slag moesten om geld te verdienen.

Zo hadden Leonard Cohen en Johan Cruijff echt voldoende geld om te stoppen met echt werken. Beiden hadden een manager die het vermogen om zeep hielp. Gewoon omdat het kon.

In de biografie van Johan Cruijff staat dat hij totaal geen belangstelling had voor geld. Zijn focus lag op totaal voetbal. Voetbal anders niet. Hij ging weer voetballen en zijn schoonvader werd zijn manager. Na het overlijden van zijn schoonvader werd een ander familielid zijn financiële manager.
Achteraf bekeek Johan het verlies als een positief ding. Hij bleef doen wat hij het liefste deed. Voetballen en alles wat er bij hoorde. Dat was zijn passie.

Leonard Cohen had ook een manager, die met zijn geld er vandoor ging. Hij zong nog wel, maar deed het rustiger aan. In 2012 kreeg zijn manager 18 maanden cel en Leonard deed er een schepje bovenop. Hij vond het zingen leuk en er verschenen nog vele albums.

Deze mensen keken achteraf tegen het geldverlies aan als een impuls om nog wat van het leven te maken.

Deze mensen zijn uniek. Gisteren hoorde ik een verhaal van een mede-roeister op de roeiapparaten bij Basic Fit,  Zij werkte als moeder part time in de verpleging. Haar man werkt ook. 
Zij heeft een single-collega die oud is en al wat last heeft van geheugenverlies. Dankzij een regeling hoeft deze vrouw nog maar drie dagen per week te werken. Het werk en de werkdruk is hoog in de verpleging.  De single vrouw kan het werk eigenlijk niet aan. Maar ze moet.  De 37 jarige roeister die gezellig met mij mee roeide op de fitness-apparaten, zei dat ze liever niet met deze vrouw werkte. Ze ontliep haar, zoveel mogelijk.

Ik vond het een triest verhaal. Enerzijds zijn er mensen die blijven werken omdat ze er plezier in hebben en anderzijds heb je mensen die eigenlijk al gepensioneerd hadden moeten zijn.

Ik prijs de dag dat ik stopte met werken.  Mijn gezondheid is er op vooruit gegaan. Mijn gewicht is nauwelijks minder geworden. Wat is dat zwoegen.  Het kan natuurlijk de leeftijd zijn, maar ook mijn trek in lekkers.  Ik ben al te snel tevreden met mezelf, merk ik.

6 opmerkingen:

  1. Het is scheef verdeeld. Met de jaren zal dat alleen nog maar erger worden vrees ik, de aow-leeftijd word steeds hoger.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Eens. Het zou een grote overwinning zijn, wannneer de belastingvoordelen voor AOW-ers gelden vanaf 60 jaar en in ieder geval vanaf 65 jaar.

      Verwijderen
  2. Het is ook niet eerlijk. Diegenen moeten doorwerken zijn vaak mensen met een laag inkomen die geen grote buffer hebben en die zich gewoon niet kunnen permitteren om eerder te stoppen.
    Vaak hebben mensen met weinig inkomen een slechtere gezondheid en doen ze lichamelijk zwaar werk. Ze hebben het gewoon extra zwaar tot aan hun uitgestelde (magere) pensioen + AOW

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nog maar even doorbuffelen dan. Ik denk wel eens, nu pas geniet ik van vrije tijd. Wat als ik jong geweest was met veel vrije tijd. Ik denk dat het moeilijk is om in het keurslijf te passen.

      Verwijderen
  3. Als mensen zo lang gedwongen worden door te werken,zou dat wel eens invloed gaan krijgen op de gemiddelde leeftijd. Men "werkt zich dood".

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Inderdaad, helemaal eens. Ik zag iemand die tot zijn 65ste moest werken. VUT bestond nog niet. Hij had het moeilijk. Een paar maanden na VUT overleed hij.

      Verwijderen