dinsdag, november 15, 2016

BTW verlaging op tandpasta en zonnebrandmiddel

Vanaf deze week mogen winkeliers de prijs van tandpasta en zonnebrandmiddel verlagen. Het lage BTW tarief van 6% is nu geldig. Volgens het FD kan dit een prijsverlaging van 11,5% betekenen.
De Belastingdienst moet van de Hoge Raad zelfs het teveel betaalde bedrag aan BTW terugbetalen aan winkeliers en winkelketens, die teveel afdroegen vanaf tweede kwartaal 2010.

De redenering van de Hoge Raad is dat middelen die pijn voorkomen, volgens de definitie in de omzetbelasting zijn aan te merken als geneesmiddelen. Tandpasta's en zonnebrandcrêmes zijn preventief tegen de pijn.

De Hoge Raad heeft de Belastingdienst alleen opgedragen winkelketens €68.348 terug te geven. Tja, de marktkoopman zal zelf aan de bel moeten trekken en zijn administratie nakijken vanaf 2010 tot nu en dan geld terugvragen.
De BTW prijsverlaging geldt alleen voor tandpasta met fluoride. Negentig procent van alle tandpasta's hebben dat.

De Marktkoopman berekende mij voor de tandpasta een behoorlijk minder hoog bedrag dan in de winkel.
Ik gebruik altijd Paradontax. Een duur goedje, prima voor mijn slechte gebit. €3,79 bij AH en €3,99 bij Jumbo. Ik koop het op de markt. Daar kosten drie tubes €10, maar als ik zeg dat ik er maar één nodig heb dan schuif ik €3,35 de kant op van de Marktkoopman en ik pak één tube mee.

Zonnebrand koop ik bij de Action. Zonnebrand is het volgende jaar ook nog goed. Op de boot is smeren voor mij een must. Er ligt daar altijd een tube klaar voor gebruik.

4 opmerkingen:

  1. Mooi, eindelijk weer eens producten die goekoper worden ipv duurder. Is ook wel eens prettig.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik gebruik Sensodyne, dat is ook niet goedkoop. Wel fijn dat deze producten goedkoper worden, ook al vind ik de redenering ergens een beetje overdreven.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik wacht altijd tot de tandpasta in de aanbieding is. Dat scheelt al snel 30%. Dan koop ik meteen een paar tubes, want dat goedje blijft meestal wel even goed. Dan heb ik meestal wel genoeg tot de volgende aanbieding.

    BeantwoordenVerwijderen