dinsdag, november 22, 2016

Gemeenten berekenen precariorechten voor leidingen

Vorig jaar vonden steeds meer gemeenten een nieuwe melkkoe. Het heffen van precariorechten (leges) op elektriciteitskabels, gasleidingen en waterleidingen in de grond.  Deze heffingen worden niet in geheel Nederland geheven.  Steeds meer gemeenten gaan er toe over om leges te heffen aan de netwerkbeheerders. Het breidt zich uit als een olievlek.

Met ingang van volgend jaar berekenen de netwerkbeheerders deze kosten door aan de consumenten. Wij dus. Ook de belastingdienst wil een graantje meepikken van deze nieuwe vorm van inkomsten. Gemeenten moeten btw afdragen over deze nieuwe omzet. Hierover worden op dit moment geprocedeerd. Nog even afwachten. 

RTL nieuws meldde dat met ingang van volgend jaar de energiekosten hierdoor omhoog gaan. Het was te verwachten. Netwerkkosten zijn vaste kosten. Energie en water besparen heeft weinig invloed hierop.

Als gemeenten creatiever worden in het zoeken naar geld, moet het volgens mij zo zijn dat de WOZ niet extra verhoogd worden, denk ik dan. Dat lijkt mij redelijk.

En er komt een heffing voor het winnen van duurzame energie.

Totaal gaan we ongeveer €50 per jaar extra kosten. 

7 opmerkingen:

  1. In de watersector wordt precario alleen doorberekend in gemeenten die het ook heffen. Dat is eerlijk vind ik. DE energiebedrijven gaan het middelen over alle klanten, dat is oneerlijk. Zo betaalt iemand in gemeente A die geen precario heft me aan de belasting van gemeente B....

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dit had ik nog niet gehoord, maar creatief vind ik het wel. En irritant. We betalen al genoeg gemeentebelasting, lijkt me. Waar dit nou goed voor is?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heel creatief, als ze er dan ook nog wat nuttigs mee gaan doen....

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dit is een 'verborgen' belasting voor de burgers en bedrijven, omdat de gemeenten de OZB niet meer zoveel mogen verhogen zoeken ze andere manieren om hun inkomsten te vergroten.. uiteindelijk wordt het toch weer doorbelast naar de eindgebruiker.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Word misschien toch eens tijd om van het grid los te koppelen waar mogelijk? Je kan tegenwoordig al een aardig eind komen met zonnepanelen, warmte wisselaars en warmte opslag/batterijen. Maar of dat kosten technisch nu ook werkt?

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Beste Consuminderen,

    Ik kwam vandaag in een huis aan huis blaadje van Dunea "Duin & Water" tegen dat minister Plasterk de Precariobelasting af wil schaffen, en wel binnen 10 jaar.

    Ik kan helaas het artikel niet online vinden maar kwam ook nog deze site tegen.

    http://www.vewin.nl/nieuws/paginas/COELO_Afschaffen_precariobelasting_in_tien_jaar_is_onwenselijk_lang_818.aspx

    Dus het komt misschien toch nog goed. Vraag is alleen welke belasting komt er dan weer voor in de plaats, want betalen moeten we.

    groet,

    An

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik hoop het. Moet er wel weer iets anders bedacht worden. Precario wordt ook gegeven over reclameborden, terrassen op straat enz enz

      Verwijderen