donderdag, november 03, 2016

Grip op je budget geeft een onbezorgd gevoel

'Ik hoef niet te zwemmen in het geld, pootjebaden is al genoeg', is een afgezaagde uitspraak. Als ik die weer eens hoor, draai ik me om, of ik wend mijn gezicht af. Hoe afgezaagd. Gaap.

Gewoon, het begin van financiële vrijheid is de opmaak van wat er binnen komt en wat er uit gaat, is de eerste stap.

Dan maak je een overzicht van wat je denkt nodig te hebben voor je wensen. Mijn wensen zijn vooral onderhoud. Wanneer mijn huis geverfd moet worden, de cv vernieuwd, de buitenkant van het huis schoongemaakt en geïmpregneerd, ok. dan eventueel de wasmachine of zo.
Voldoende reserve voor vernieuwing vervoer is handig.

Evenwicht in inkomen en buffer voor je noodzakelijke wensen is een eerste vereiste. Bij mij is dit op orde. Het geeft mij een gevoel van vrijheid. Mensen benijden me en ik krijg vragen. 'Hoe komt het dat jij met je mindere inkomen, zo gemakkelijk leeft?'  Deze week kreeg ik de opmerking te horen: ' Jij bent hartstikke rijk.'

Ik ga er nooit op in, maar ik glimlach en ik zeg niks. Vrijheid, is een kwestie van keuzes, c.q. beslissingen maken. Ik denk dan bijvoorbeeld, 'mijn auto is klein, ik moestuinier, doe dingen wat jullie gek vinden en nooit zouden doen'.  'Zoek het uit', denk ik dan. Dus draai ik me om, of wend mijn gezicht af, maar ik geef geen antwoord. Hooguit zeg ik dat iedereen zijn of haar eigen prioriteiten maakt.

Voor financiële vrijheid, echte vrijheid moet je grotere keuzes maken.  Zoals Gerhard Hormann al zei: mensen willen wel snel een afgelost huis, maar hun leven radicaal veranderen is lastig.

Vrijheid start met kleine bedragen, na jaren is dat een afgelost huis, en voldoende buffer. Dan krijg je de vragen. Vroeger werd mij verteld dat ik juist meer geld uit moest geven. Ik moest meer genieten. Nu heb ik minder inkomen en mijn financiën op orde en krijg ik deze vragen.

Vroeger kreeg ik de mensen niet veranderd, nu ga ik het ook niet proberen.  Wil jij aan je vrijheid werken, dan krijg je dezelfde opmerkingen die ik kreeg.  Ik geniet nu van mijn leven. Gouden kranen bezit ik niet. Maar dat boeit me niet.

10 opmerkingen:

  1. En zo is het! Het gaat om keuzes maken. Iedereen moet dat voor zichzelf doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zonder keuzes gebeurt er niks, dat is wat mensen niet beseffen. Als je bepaalde dingen in je leven wilt bereiken, moet je keuzes maken.

    Keuzes maken is moeilijk, want dat betekent ook dat je bepaalde dingen juist niet doet. En dingen niet doen, dat wil niemand :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Helemaal juist. Alleen vind ik het woord keuzes een afzwakking van beslissingen. Ik gebruik derhalve weinig het woord keuzes.

      Verwijderen
  3. Mooi gezegd, en inderdaad, gewoon lekker je eigen gang gaan. Mensen houden altijd wel wat om te zeggen, lekker laten gaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Jij hebt een prachtig evenwicht gevonden zo te lezen.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik ben het helemaal met je eens dat eigen doelen bereiken heel belangrijk is. Wat je daarvoor moet laten heeft niet iedereen er voor over. Ik wil vooral financiële vrijheid. En daar heb ik het er voor over om een kleine auto te rijden uit 2004 en niet op vakantie te gaan.

    BeantwoordenVerwijderen