donderdag, november 24, 2016

Het concept klussen is een uitdaging

Klussen, dingen doen in huis, daar ben ik niet mee opgevoed.  Ik ben super simpel in die dingen. Echt.  Klussen, dat is verschrikkelijk moeilijk en lastig.  Daar  liep ik met een boog omheen. Tot nu, dan hè.

Mijn onderhoudsbudget is geminimaliseerd. Ik reserveer er € 328 per maand voor onderhoud. Het bedrag is op. Nou ja, het was op. Inmiddels groeit het weer gestadig aan. Maar er komen nog vele onderhoudstaken aan die geld kosten. Dit jaar werd mijn huis geschilderd en  er ook nog een isolatielaag van EPS aangelegd.

Ik verwacht dat mijn convectoren vervangen moeten worden door radiatoren. In 2019 wordt alles weer opgehoogd en in 2020 wordt de gevel gereinigd en de voegen verbeterd.  Het regulier onderhoud zit daar tussen.  In dit onderhoudsbedrag zit ook het witgoed enz inbegrepen. Het onderhoud aan de boot deed me beseffen, dat een boormachine niet bijt.  Ik kan daar zelfs mee omgaan.
Voor klussen hoef je zelfs geen hogere wiskunde geleerd te hebben. Niet voor iedere klus hoef je veel testosteron te bezitten. Echt niet. Klussen zal nooit mijn hobby worden.

De opmerking van een zeilenmaker van bootzeil.nl, toen ik zelfs dacht om zelf een bootzeil te maken, was: 'pas bij het tiende zeil weet je hoe het moet'. Niet zelf een bootzeil maken. De man zei het oprecht. Hij stuurde me niet het bos in. Ik ga dus klussen, echt klussen. Bij iedere klus zal ik denken aan de tiende keer. Bij de tiende keer wet je hoe het moet. Mijn linkerhanden ombouwen tot rechterhanden. Zoiets dus.

Mijn hekel aan klussen zal ik opzij zetten. Dingen waarvan ik zeker weet dat het te lastig is, waterleidingbuizen en electrakabels besteed ik uit. Enz. Of tot ik weer voldoende geld heb. Zoiets, dus.

De echte uitdagingen zijn voor mij




  1. Ongeduldig, een karaktereigenschap
  2. Het werk zat worden.
  3. Te snel tevreden zijn, alhoewel ik doorga tot het echt af is. Rotzooi achterlaten is niet mijn ding.

4 opmerkingen:

  1. Haha, heel herkenbaar. Ik moet straks wel gaan klussen, dus ik hoop dat er snel die 10e keer komt. Maar na dat ik afgelopen week spierpijn had van het 10 minuten doorroeren van een emmer Latex ben ik toch echt benieuwd hoe dat af gaat lopen...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nou nou een bus latex omroeren en rugpijn. Haha. Misschien dat doen waar ik ook het beste in ben. Vragen of iemand anders je wil helpen

      Verwijderen
  2. Ik heb ook een beeld van mezelf dat ik niet kan klussen. Maar ik denk dat het ook met desinteresse te maken heeft. Hoewel ik er nu ook niet veel van kan, zou het misschien wel te leren zijn. Maar ja, wil ik dat....

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen