zaterdag, november 19, 2016

Meer mensen nemen een nieuwe energieleverancier

Sinds ik begon met Consuminderen stapte ik over naar een andere energieleverancier. In het begin stapte ik over met behulp van United Consumers. Een inkoop coöperatie  voor meer dan alleen energie. 

Destijds was overstappen van energieleverancier naar de volgende energieleverancier nog niet zo goed georganiseerd. Oxxio presteerde het destijds om klanten die weg waren, gewoon weer terug te halen. Dat kon toen nog. Een hele zaal met bellers, een callcenter was ingehuurd om de boze bellers te woord te staan. Jaren heeft dit akkefietje mij argwanend gemaakt voor Oxxio. Nooit Oxxio. Toch heb ik mijn ex-schulidge van het schuldhulpmaatjes project een maand terug geadviseerd over te stappen naar Oxxio. Het was de een na voordeligste van dat moment. De voordeligste kende ik niet. Ik zocht op klacht.nl op de site van Radar. Er waren mij nog teveel klachten. Vermoedelijk een nieuw bedrijf met een nog niet goede administratie. 
Ik ben argwanend naar Eneco. Een mooi bedrijf zou je zeggen? Ik heb zakelijk veel met hen te doen gehad en er waren regelmatig akkefietjes. ZuinigAan heeft ook een probleem gehad met Eneco. Zuinigaan stapt jaarlijks over, het gaat bij haar altijd goed, behalve toen bij Eneco.

Waarom ik wel overstap?

- Overstapbonus is aantrekkelijk en soms wel honderden euro’s.
- Scherpe energietarieven

Ik verbruik niet veel gas en met mijn zonnepanelen verbruik ik nog minder kWh. In juni is mijn vloer geïsoleerd met EPS korrels. Ik gebruik mijn snelkookpan vrijwel dagelijks. Elektrische warmtepanelen staan af en toe overdags aansnijden de winter  om het heerlijk op temperatuur te houden.

Dankzij de overstapbonus betaal ik nog maar €25 per maand. Eigenlijk betaal ik nu €50 per maand. Aan het einde van de contractperiode, in mijn geval een jaar ontvang ik de bonus. Dit samen met mijn geringe verbruik krijg ik altijd geld terug voor te hoge voorschotten.

Er zijn vele vergelijkingssites. Ik stap over op een door Consuwijzer.nl goedgekeurde vergelijkingssite. Een goedgekeurde site betekent dat deze alle mogelijkheden geeft. Dus niet zoals ‘wij van WC-eend, adviseren WC-eend’.

Vervolgens log ik in bij Euroclix, zoek tegenwoordig meestal Gaslicht.com op en vergelijk. Via Euroclix ontvang ik 2,46 bonus.
Jaren heb ik alle goedgekeurde vergelijkingssites vergeleken. Er was nooit, maar dan ook nooit een verschil te ontdekken. Ik heb ook andere sites gebruikt, maar de laatste jaren deze site. Waarom? Tja, geen idee, eigenlijk. Ze zijn allemaal even goed. 

Via Vereniging Eigen Huis of de Consumentenbond kun je ook overstappen. Ik heb het een keer nagerekend en wat bleek, je ontving wel scherpe tarieven, maar dat cadeautje van de overstapbonus dat zat er toen niet in. De reclamecampagnes van beide verenigingen moeten ook betaald worden natuurlijk.  Mijn advies: ‘trap er niet  in’. Goede verenigingen, echt, maar in dit geval kost het jou geld. 
Wat je ook geld kan gaan kosten, als je ja zegt op een mooie aanbieding die jouw nieuwe energiemaatschappij je gedurende het contract telefonisch doet. Niet en nooit op in gaan.

In al die jaren dat ik over stapte is alles goed gegaan. Altijd. Ik begrijp die horrorverhalen dan ook niet zo goed. Ik vraag me af of het niet aan de klagers zelf ligt.  

Sluit je aan bij de 16,8% overstappers die tussen juli 2015 en juli 2016 overstapten naar een andere energieleverancier. Het waren er nog.nooit zoveel als in deze periode. 

20 opmerkingen:

  1. Goede tips! Ik ben ook een trouwe overstapper. Ik denk dat veel mensen echt koudwatervrees hebben om over te stappen. Heb nu een jaarcontract met bonus na afloop van 300 euro. Ook de gas en stroom tarieven waren bij dit contract erg scherp.
    Het is even een gezoek en wat rekenwerk maar in een middagje werk kun je zo een paar honderd euro besparen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. 300 is wel erg veel. Onderstaande tip om te spelen met gasverbruik zal hier mee te maken hebben. Is jullie gasverbruik hoog?

      Verwijderen
  2. Op gaslicht.com beetje spelen met je gasverbruik invullen kan je een hogere premie opleveren

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hé dat is een goeie!
      Bij mij is het voordeel op gebruik te verwaarlozen, stap dus over voor de bonus.

      Verwijderen
    2. Hmmm, is toch flessen of zo? Interessant idee, maar of ik me daar goed bij voel?

      Verwijderen
    3. Het klopt. Als je een hoger gasverbruik invult kun je een hogere bonus krijgen.
      Flessen? Voor mij niet.

      Verwijderen
  3. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Overstappen is inderdaad erg eenvoudig. Toch is het opletten geblazen! Omdat ik al zo'n 6 keer overgestapt ben, ontdekte ik wel verschillen. Bij 300 kWh en 350 m3 gas noemen Gaslicht en Pricewise Essent als goedkoopste met € 128,56 per jaar. Easyswitch noemt echter EnergieFlex als goedkoopste met € 137,19 per jaar. Waarschijnlijk heeft Easyswitch geen contract met Essent door wat voor reden dan ook. (Te lage bonus?) Kortom, probeer meerdere sites!

      Verwijderen
    2. Dat deed ik ook altijd. Op een spreadsheetje alles noteren en dan vergelijken.

      Verwijderen
  4. Goeie tips! Ik stap elk jaar over normaal maar zit nu al twee jaar bij Qurrent. Die tarieven zijn scherper dan een overstapbonus voor mij.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dan is het toch handig om te vergelijken. Niet alleen energie, maar ook verzekeringen.

      Verwijderen
  5. Wij stappen ook elk jaar over. Scheelt gauw 100-300 euro. Makkelijk verdiend!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik stap niet meer over Ik wil geen speelbal zijn van elkaar kapot concurrerende maatschappijen, kan niet anders zijn dan ooit een sigaar uit eigen doos.
    Ik heb nu energie van Vandebron, eerlijke energie, voor een duidelijke prijs, rechtstreeks van de " boer". Ik hoef ook geen zonnepanelen, want ik betaal die boer voor het hebben en delen van zijn zonnepanelen. Voor die 30 euro per maand kan ik daar zelf niet voor investeren. Denk ik. En gas hoef ik niet meer sinds mijn pelletkachel. Overigens was Vandebron nummer 1 bij de consumentenbond. Dus, ik heb geen aandelen, maar draag ze wel een warm hart toe. :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je woont nu op een woonboot schreef je ooit. Een grote besparing. Van de bron is een mooi iets.

      Verwijderen
  7. En wij zijn dan weer een beetje tegendraads en blijven onze energieleverancier, die we genomen hebben sinds terugkomst in Nederland in 2015, trouw. Reden is heel simple, het is een van de leveranciers die 100% groene stroom en bos gecompenseerd gas leverd. Kan wel overal op blijven bezuinigen, maar de rekening van klimaat verandering komt toch via de achterdeur weer binnen (lees duurdere verzekeringen/hogere belasting). En dan hebben we tenmiste nog het idee dat we wat goeds doen voor deze planeet.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bos compenseren door gasverbruik? Welke energieleverancier is dat?

      Letten jullie op energieverbruik?

      Verwijderen
  8. Reacties
    1. Letten op het verbruik is het beste, en dan de rest.

      Verwijderen
  9. Ik vind het wel wat kort door de bocht om alleen maar aan je eigen portemonnee te denken. Ik stap nooit over. Moet eerlijk bekennen ook nog nooit uitgerekend wat er te besparen valt. Maar meer met de insteek als je tevreden bent waarom dan overstappen? Voor 100 euro? Als mensen weer wat meer vertrouwen in elkaar hadden en minder egoistisch zouden reageren werd het (ook voor de kleinere bedrijven, zeker als ze laatste schakel zijn) ook weer eens leuk om te werken.

    BeantwoordenVerwijderen