vrijdag, november 11, 2016

Mijn eigen bed Micropercal / Microvezel dekbedovertrek


Na zoveel investeringen kon het niet uitblijven. Ik wilde ook een strijkvrij overtrek. Een dun overtrek met een kleurtje en geen polyester. Die grote dikke katoenen overtrekken voor mijn bed kosten me veel ruimte in de wasmachine en ze drogen te langzaam.

Ooit kocht ik bij Kruidvat een polyester katoenen overtrek, met meer polyester dan katoen en ergens vandaan een wit hoeslaken van niet de beste kwaliteit. Ik heb een goede kwaliteit hoeslaken, maar die blijft om redenen van een te veel gevulde wasmachine en toch al veel te wassen vaak in de kast liggen.


Op de markt bij 'De schone slaper', kocht ik voor €14 een maat 200 x 200 cm dekbedovertrek met een kleurtje. Stijkvrij uiteraard. Op de verpakking stond micropercal. Zoekend op internet betekent dit in Nederlands microvezel. De naam percal deed me denken aan katoen percal. Maar micro percal is helemaal geen katoen, het is synthetisch.Gemaakt van polyester en polyamide (nylon) Ik was teleurgesteld, maar wachtte even af. Na de eerste voorwasbeurt, slaap ik nu al langer en  matig
tevreden onder dit dekbed.
Omdat dit mijn eigen bed is, ligt het hoeslaken er niet bij als een biljaarlaken. Een plooitje mag. Geen reviews voor mijn eigen bed :-))

De voor- en de nadelen  op een rijtje:






+ Superzacht - Gaat minder lang mee dan katoen

+ Voelt als natuurlijke stof - Het is synthetisch

+ Strijkvrij


+ Vochtregulerend


+ Krimpvrij


+ Vormvast


+ Ruimtebesparend in de wasmachine


+ Voelt soepel


+ Snel droog






Voor mij zijn de meest doorslaggevende afrgumenten: Het moet lekker slapen. Ik wil minder vaak volle wasmachines, Het moet snel droog zijn. De kussenslopen voelen zacht aan. Het was wennen kussenslopen van dit merk. Het lijkt op satijn.  Op de foto liggen er twee kussens. Feit is dat ik kussens prettig vind. Ik heb er altijd vier in gebruik.

Ik sluit niet uit dat ik toch weer mijn enigszinds verwassen katoenen kussenslopen ga gebruiken. Dit is persoonlijk.Na jarenlang gebruik van satijn, ben ik daar van terug gekomen.

Als kers op de taart kocht ik ook nog eens twee blauwe hoeslakens van 140 x 200 à €8 pers stuk. Deze restpartij had een mooie kwaliteit. Jersey ademt goed, voelt prettig aan en strijkvrij.  Voor mij is het goed genoeg.

Mijn tip voor een sneldrogend hoeslaken:
 
Leg hem plat neer, over twee stoelen bijvoorbeeld. Het scheelt. 's Morgens gewassen, 's avonds droog weer op je bed. Geen tijd verspillen door het in de kast te leggen. Het hoeslaken mag al direct op het bed gespannen worden. 

4 opmerkingen:

  1. Dat klinken wel als koopjes, voor die afmetingen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, ik denk dat er meer marktkooplieden zijn met beter beddengoed. Meestal loop ik er met een boog omheen, omdat ik het te druk vind. Als je even kijkt, wordt de kooldruk behoorlijk opgevoerd dat hoeft niet van mij,

      Verwijderen
  2. Wij kopen dekbedovertrekken bij Leen Bakker. Best goed. En drogen doen we in de droger of hangend aan een rekje in het trapgat. Gaat ook snel maar omdat ik probeer zo weinig mogelijk extra vocht in ons toch al vochtige huis te brengen wordt het meestal de droger.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Kan ik me voorstellen. Ik zag pas in het toilet een al donker papiervisje, brrr...

      Verwijderen