dinsdag, november 29, 2016

Pompoenen moeten naar binnen, Pompoenensoep

Dicht bij mijn voordeur op de bank ligt een grote pompoen. Deze pompoen kwam uit de moestuin. Darbij legde ik twee kleinere pompoenen. Uiteraard ook uit de moestuin. Ja, het zal toch eens niet hè.

Het ziet er gezellig uit. De lekkerste pompoenen zijn niet de grootste pompenen. De flespompoen wint het wat mij betreft.  Ook het gemakkelijkst schoongemaakt.
Zo'n grote pompoen is ook lastig om in één keer te bewerken tot soep. Het is een gedoetje. De schil haal ik er van af.  Als je daarmee klaar bent, kun je daar de hele straat van soep mee voorzien. Zoiets, dus.

Gisterenavond heb ik de meeste pompoenen in een doos gedaan en er een fleece deken overheen gehangen en in de schuur van de grond af geplaatst.
Eén grote pompoen heb ik buiten laten staan. Ik zie wel wanneer deze volkomen snot is geworden door de vorst.

Vanmiddag maakte ik een soep in de snelkookpan.

Mijn basisrecept is
  • Uien fruiten.  Hiervoor hoef je de uien erg klein te snijden. Fruiten op de bodem van de snelkookpan, Vandaag deed ik ze in olie, maar in boter, margarine, olijfolie of zonnebloemolie kan ook.  Alles is toegestaan.
  • Pompoen in stukken er bij. De grote stukken worden vanzelf gaar. Je hoeft het niet in kleine stukken te doen.
  • Een kop water
  • Peen
  • Aardappel Voor het binden, het zetmeel in de aardappel bindt
  • Laurier Wat blaadjes voor de geur en de smaak. 
  • Bouillonblokjes De hoeveelheid naar smaak aanpassen
Zodra alle ingrediënten er in zitten, doe je het deksel op de pan.
De snelkookpan, stand 2 is de hoogste stoomstand komt op stoom. Je hoort het geluid. Wacht nog een minuutje tot het volledig stoomt.

Zodra de pan helemaal op druk is, en dat hoor je. Heel vervelend dit geluid. Zet de hittebron er onder uit. Gewoon helemaal uit. Wacht een kwartier of twintig minuten tot de druk van de pan is. De druk is al eerder van de pan, maar de hitte zorgt dat alles goed gaart. Geheel zonder warmtebron. 

Open het deksel van de snelkookpan.
De staafmixer in de pan steken en mixen tot het een brei is.

Pompoensoep smaakt nogal flauw. Ik doe er graag wat chilipoeder bij. Ik koop deze bij de toko. Spotgoedkoop vergeleken met de supermarkt. Ook op de markt zijn er stalletjes waar kruiden worden verkocht.

Peterselie er aan toevoegen, als je dat wilt. Ik heb heel veel peterselie deze zomer klein geknipt en in de vriezer gedaan.

 Eet smakelijk!



1 opmerking: