maandag, november 21, 2016

Review boek "De euro valt"

Het boek van Arjo Klamer, hoogleraar culturele economie aan de Erasmus Universiteit  schreef het in 2014 uitgegeven boek "De euro valt". Dit boek liet ik  speciaal uit een ander bibliotheek overkomen. Het boek viel tegen, omdat het twee jaar later al is gedateerd.  

Hoopvol begon ik te lezen. Want deze politieke munt, ik ben hem zat. Ook ben ik de ECB zat die maandelijks vele miljarden in de bodemloze put stort om inflatie aan te wakkeren. Ik heb helemaal niks met inflatie. Mijn WW uitkering is nauwelijks op  slechts een paar euro na gestegen sinds ik in maart 2014 hem ging ontvangen. Mijn vooruitzichten zijn vooralsnog, dat mijn inkomen meer gaat zakken dan gaat stijgen.  Ik ben blij met de WW en ik heb dan in ieder geval nog 38 maanden deze uitkering. Dus je hoort mij  daarover niet klagen. Nee ik heb het over de euro.

Arjo  Klamer zat met de jaarwisseling bij de invoering van de euro in het radioprogramma "Met het oog op morgen".  De politieke munt, die er eerst is, en daarna moet Europa één worden. Ondertussen groeit Europa alleen maar en de verscheidenheid van alle landen en volkeren groeien ook. Binnenkort mogen de inwoners van Oeikraïne visumvrij Europa  in. Als Nederland tegensputtert omdat  60% van de stemmers nee gestemd heeft in een raadgevend referendum, durft de  president van Oekraïne Petro Porosjenko te beweren, dat zij ons na een paar jaar geholpen hebben met informatie over het  MH17 vliegtuigongeluk van twee jaar terug.  Hoe durft die man.

Bedrijven die te snel groeien en andere bedrijven blijven overnemen, zonder dat het moederbedrijf op orde is, die bedrijven gaan meestal failliet. De kern van een bedrijf moet gezond zijn.  Europa is geen hechte gemeenschap.  De EEG was een hechte gemeenschap. Die had een gemeenschappelijk politieke unie en euro kunnen hebben.
De EU heeft kennelijk niet geleerd van de geschiedenis. Dit is het kernprobleem van de Euro.

Niet alleen Arjo Klamer vind de éénwording van Europa fout door te beginnen met een munt, vervolgens de EU te snel uit te breiden, velen anderen beweren dat met hem. Ik ben het hier helemaal mee eens.

We zitten nog muurvast of kan ik beter zeggen rotsvast vast aan de euro.

Uitgaande van de te snelle uitbreiding van de EU, met politici die lijkt het wel liever machtig dan realistisch zijn, lerende van het verleden, gaat het voorlopig lang niet goed met de EU en ook niet met Europa.
Terecht dat Noorwegen niet bij de EU hoort en het Verenigd Koninkrijk vertrekt uit de EU.

Arjan Klamer voorspelde in 2014 dat Duitsland de Euro zou laten vallen in 2016. Niets van dat alles. De Duitse bank ging bijna bankroet.  De Euro bestaat en blijft bestaan. Het vormen van de Neuro door de noordelijke landen is ook niet gebeurd.


Ik zou het boek niet kopen, omdat het nu twee jaar later al gedateerd is.  

5 opmerkingen:

  1. Wie weet nog niet. Maar het boek is niet het lezen waard?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het boek is achterhaald. Voor mensen die van economie houden is het een goed idee om te lezen. Ik lees graag alles wat los en vast zit. Ook voor dit blog lees ik veel.

      Verwijderen
  2. Arjo Klamer heb ik altijd gezien als een econoom, die voorspelde dat een muntunie tussen Noord- en Zuid-Europese landen niet zou werken. Dat is inmiddels gebleken. Voor de invoering van de Euro was het in Zuid-Europese landen de gewoonte, bij slechte economische resultaten, ongeveer elke 5 jaar hun eigen munt te devalueren. Alles was weer "opgelost" en men kon weer verder. De scheve verhoudingen in hun interne economie werden daardoor echter nooit aangepakt. We zijn nu zo'n 15 jaar verder en Zuid-Europa steunt nog steeds op Noord-Europa!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Om moedeloos van te worden. En de wurggreep waar Griekenland zich in bevindt.

      Verwijderen