maandag, november 28, 2016

Stopt de betaalpijn binnen tien jaar?

FD: Geslagen munten tussen 1999 en 2013
We pinnen liever onbewust, dan dat wij fysiek met geld betalen.

Contant betalen maakt je bewust van de hoeveelheid geld die je uitgeeft. Contant betalen doet pijn. Tenzij je natuurlijk een super fnancieel georganiseerd type bent, maakt het niet uit.
Zoals met alles, lijdt overzicht tot inzicht. Dat ben je kwijt met digitaal betalen.

Over tien jaar zal vermoedelijk nog maar 10% contant betaald worden.
Op de afbeelding hiernaast zie je hoeveel geslagen munten er waren tussen 1999 en 2013. Bijzonder vind ik dit, vooral omdat wij vanaf 2001 met euro's gingen betalen.

Anderen denken dat over 10 jaar je nergens meer contant kunt betalen. Had ik dit weekend maar minder contant geld bij me gehad. Ik ben compleet gevallen voor veel aanbiedingen aan de stalletjes die in Kijkduin bij het strand of bij de Pokemon hype staan opgesteld. Wat een heerlijkheden: Gedroogd fruit voor teveel geld en heerlijke olijfolie voor superveel geld. Het was een eyeopener, wat een heerlijk gevoel het heerlijke strand en deze kraampjes op mij hadden. Vakantiegevoel en gezellig rustig shoppen. Wow.

Henriëte Prast, hoogleraar consumenteneconomie aan de universiteit van Tilburg, zegt dat je door het contactloos betalen de betaalpijn mist.

Een voorbeeld is deze:
"Zo verkocht Shah en collega's destijds werkzaam aan de Duke University bekers met daarop het logo van de universiteit aan 98 medewerkers van Duke University. De bekers kostten oorspronkelijk 6,95 dollar, maar ze werden voor 2 dollar per beker aangeboden tijdens het experiment. De helft van de deelnemers moest dit bedrag contant betalen, de andere helft moest met een creditcard betalen. Twee uur na hun aankoop kregen de medewerkers te horen dat zij de bekers helaas weer in moesten leveren. Om het leed wat te verzachten, mochten de medewerkers zelf bepalen hoeveel geld zij terug wilden hebben voor de beker.
Wat bleek? Deelnemers die met een creditcard hadden betaald, vroegen gemiddeld 3,83 dollar terug, terwijl deelnemers die contant hadden betaald gemiddeld maar liefst 6,71 dollar voor hun - inmiddels geliefde - mok vroegen."

Je voelt ook meer een gevoel bij wat je koopt of wat je doneert. Zo bleek uit meerdere onderzoeken waarin deelnemers ofwel contant of met een voucher moesten betalen. Gekregen geld, zowel het contante alsook de voucher.
Contant betalen zorgt dat je bewuster koopt en dat je veel langr geniet van het aangeschafte aankoop.

11 opmerkingen:

  1. Ja, contant voel je veel beter dan pin. Grappig, dat experiment.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Bij mij is contant geld zó uitgegeven, en ik weet niet eens meer waar aan. Dus ik ben blijkbaar niet zo gevoelig voor de betaalpijn die contant betalen zou moeten geven. Het zijn maar briefjes en rondjes, hè?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het helpt als je vooraf een bepaalde hoeveelheid hebt en niet pint.

      Verwijderen
  3. Ik denk dat contant betalen inderdaad meer pijn doet, maar dat dat ook komt doordat mensen hun rekening niet zo vaak controleren. Ik check m dagelijks en zie dan wat ik allemaal heb uitgegeven. Net zoals wanneer je in je portemonnee kijkt hoeveel geld er nog inzit en het tegenvalt. Ik denk dat dit mensen al een stuk bewuster zouden maken...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hier nog een die dagelijks checkt. En ook leuk als het klopt met wat je dacht wat het zou zijn.

      Verwijderen
  4. Ik vind betaalpijn een prachtig woord dat heel goed de lading dekt. Ik vind betaalpijn erg gezond en het voorkomt dat je teveel koopt.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Bijzonder toch altijd hoe het brein werkt he. Ik vind dit soort experimenten echt zo interessant!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mocht je denken dat je uniek bent, blijkt het een stuk minder te zijn.

      Verwijderen
  6. Ha, het is een bekend gegeven inderdaad. Ik heb er zelf niet zo'n last van. Ik hou namelijk al mijn uitgaven bij in een tabel. En dan maakt het voor de bewustwording niets uit of ik die uitgave contact of met pin heb gedaan. Die is er dan sowieso wel ;-)

    BeantwoordenVerwijderen