zaterdag, december 10, 2016

Boeken lezen met de e-reader of met de tablet

De beste geteste e-reader is de Aura one voor €230 en de beste koop is de Aura Edition 2 volgens de Consumentenbond.

Mijn afscheidscadeau was een e-reader. Ik vind hem lastig boeken uploaden. De batterij ging lang mee, dat was positief. In het vliegtuig 's avonds hadden mensen last van de weerspiegeling van de reader en vertelden mij dat. De pagina's sloegen langzam om, en op de tablet gaat dat heel snel.

Onlangs heb ik hem verkocht. Ik lees nu op de tablet e-books. Ik lees het liefste papieren boeken, omdat je dan veel sneller leest. Dat lukt niet met e-books.  Op vakantie is het prettig om digitaal te lezen. 

Ik kom heel vaak in de bibliotheek. Veel populaire nieuw uitgegeven boeken kan ik maximaal in twee weken tijd  lezen voor €1. 
Ik was nieuwsgierig naar het boek over Holleeder en kocht deze digitaal. De bedoeling om dit cadeau tijdens mijn komende vakantie te lezen. Maar toen zag ik later in de bieb maar liefst net aangekomen 4e druk papieren exemplaren voor 1€. Ik twijfelde nog even, maar ik besloot hem toch te lenen. Mijn nieuwsgierigheid won het.

In de komende vakantie zal ik e-books lezen op de tablet via de bibliotheek. Het zijn niet de meest actuele en populaire boeken. Maar ik kan er mee toe.

Waar kies jij voor e-books of papieren boeken?

11 opmerkingen:

  1. Op vakantie en in bed lees ik altijd op mijn e-reader. Verder lees ik gewoon boeken van de bibliotheek!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb nog heel veel papieren boeken en koop ook papieren boeken. Die worden vervolgens doorgegeven. Mijn moeder, dochter schoondochters, vriendinnen. Sommige boeken worden wel door 10 mensen gelezen. En ik krijg weer boeken van mijn moeder die ook weer rond gaan. Ik heb een Kobo H2O ereader. Die gebruik ik vooral in de vakantie. Ik vind het heel prettig dat ik er tegenwoordig boeken van de bibliotheek op kan zetten. Ik overweeg nog om, als ik meer tijd heb, lid te worden van Elly's choice. Voorlopig doe ik het op deze manier. Lezen op de tablet vind ik vervelend. Het licht van de tablet is te blauw en ik vind het te zwaar om hem lang vast te houden. Ik heb wel al diverse boeken van de vakantiebieb op mijn telefoon gelezen. Nadeel daarvan is dat het scherm erg klein is.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik lees ook graag digitaal, wel op een e-reader, de Kobo H2O. Ik koop de meeste boeken via Bol, en dan kun je ze er automatisch door te synchroniseren opzetten. Ideaal.
    Ik lees ook graag via de bieb. Daarbij is het erop zetten wel heel omslachtig. Maar inderdaad wel fijn gratis.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik leen en lees altijd papieren boeken. Maar kan me voorstellen,dat de e-reader voor sommige mensen een uitkomst is.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik heb bij BCC de Kobo Aura One bekeken. Het is een wat groter scherm en dat is prettig voor het lezen van pdf's. Voor boeken in epub formaat is het niet echt nodig. Ik aarzel nog; ik vind het duur. Voor echt lezen vind ik een tablet niet prettig, vooral in de zomer buiten.

    Ik heb geen bibliotheekabonnement maar ben lid van de Koninklijke Bibliotheek (ik woon in de regio Den Haag), dat kost maar 15 euro per jaar. Zij hebben alle boeken die in Nederland een ISBN nummer krijgen (en een onvoorstelbare hoeveelheid oudere boeken). De meeste boeken kunnen alleen daar ingezien worden, maar er zijn veel prettige leesplekken in de leeszaal, en het is er veel rustiger dan in een gewone bibliotheek. Je kunt online boeken reserveren; dat doe ik vaak als ik in een artikel een verwijzing lees. Enkele keren per week ga ik langs en blader die boeken door, en sommige lees ik helemaal.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De koninklijke bibliotheek. Dat is een inkoppertje, die ga ik onthouden,

      Verwijderen
  6. In principe lees ik het liefst een papieren boek, maar op vakantie gaat de e-reader mee. Makkelijk, scheelt ruimte en gewicht. Wij hebben een Sony; al jaren. Niks geen weerspiegeling en de pagina's slaan razendsnel om. En inderdaad, de accu moeten slechts incidenteel opladen.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wij kopen lenen en lezen alleen papieren boeken en halen die veel uit de 2e hands winkels.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik heb geen e-reader, wel een ipad, maar daarop lees ik geen boeken. Ik hou mezef voor dat ik liever op papier lees, maar hoe weet ik dat nou als ik het nooit geprobeerd heb? Dank voor je inspiratie, hier bij de bieb kan je ook eboeken lenen. Ik zal het eens uitproberen.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik ben erg blij met mijn e-reader. Heerlijk voor onderweg en in bed. Ik leen de e-books bij de bibliotheek.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik lees zowel papier als E-reader al is de collectie op de E-reader een stuk groter inmiddels. Een tablet vind ik waardeloos. Spiegelscherm, korte batterij, slechte resolutie en zwaar.

    Vooral op reis is een E-reader gewoon ontzettend handig. Licht en klein.

    BeantwoordenVerwijderen