dinsdag, december 20, 2016

De gevolgen van de crisis

'
Ben jij er financieel fors op vooruitgegaan na afloop van de crisis? Heb je er iets van gemerkt?

Slechts 33% is er op vooruitgegaan sinds de 2005, las ik. Dat vind ik erg weinig en ik vraag me af of de groep gepensioneerden het beeld scheeftrekken. De meeste pensioenen bleken niet welvaartsvast.

De economische groei is naar 2,4% is opgeklommen op jaarbasis, en de stijging van het consumentenvertrouwen is gestegen tot +12 dit jaar. Het gemiddelde van de crisisjaren was -27 en het dieptepunt in 2013 was -44.
Al die cijfertjes roepen meer vragen op dan ze beantwoorden.

Daarbij komt dat het sociale vangnet steeds minder werd.

Van de mensen met een handicap werken er nu iets meer dan de helft, vergeleken met 2009. In de regelingen voor arbeidsongeschiktheid is nog maar 1/3e terug te vinden  ik kan me niet voorstellen dat er nu minder gehandicapten zijn dan jaren geleden.

De  WW-uitkeringen zijn niet omhoog gegaan. Die ene keer dat de uitkering 9€ omhoog ging per vier weken is een lachertje, vergeleken met de stijging van alle overige kosten.  De duur van de WW is voor nieuwe instromers maximaal twee jaar.
Gelukkig is de aanvullende uitkering (IOAW)  voor 50+ers van €800 per maand er nog.

De inflatie gaat nu omhoog, maar veel producten zijn goedkoper geworden. Dat scheelt.

Ik zie aan de arbeidsvoorwaarden bij sommige vacatures waarop ik moet solliciteren, dat de nu geboden salarissen erg laag zijn. Veel V&D-ers zijn al weer aan de slag. Degenen die weer een baan gevonden hebben, kunnen nauwelijks hun vaste lasten meer betalen. De werkloze V&D-ers van 50+ maken veel minder kans.

Kortom, ik vraag me af waar dat consumentenvertrouwen op gebaseerd is. Waarop?

12 opmerkingen:

  1. ik denk dat een paar losse voorbeelden waar het (nog) niet goed gaat niet per se het gemiddelde weerspiegelt.
    Overigens vind ik een extra uitkering voor 50+-ers best een gulle vorm van positieve leeftijdsdicriminatie. dat is namelijk 40% van een netto modaal inkomen

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Deze uitkering heet de IOAW. €800 is bruto. Deze uitkering heeft een houdbaarheidsdatum. De verwachting is dat de economie zo geweldig gaat dat alle 50+ en 60+_ers aan het werk komen.

      Verwijderen
  2. wat houdt die 50+ aanvulling van 800,- euro precies in? Nog nooit van gehoord nl.
    Volgens mij wordt iedereen geacht weer positief te denken over de economie, nu de verkiezingen er weer aan zitten te komen.
    In mijn omgeving van laagbetaalden hoor ik allen maar steeds meer moeite om het hoofd boven water te houden.

    vriendelijk groet, Hanneke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hanneke, dat merk ik ook. Het verschil tussen rijk en arm is groot. De armen worden armer. Gemeentelijke lasten stijgen, huren stijgen. Gezondheidszorg is duurder.
      Dat Tandzorg zo slecht is. DSW vergoedt niet eens de mondhygieniste. Is toch een schande!

      Verwijderen
  3. Volgens mij projecteer je iets te vaak je eigen belevingswereld op macro en micro economische ontwikkelingen. Je zit bijna in de groep met de hoogste inkomenszekerheid van allemaal en toch blijf je vatbaar voor populistische argumenten.

    Kortom, ga je eens wat minder ergeren. Realiseer je dat je bij het kleine percentage hoort die in een van de best georganiseerde landen woont en dat iedereen die daar over miezemuist eigenlijk een beetje droef is.

    En, als je zorgverzekeraar niet vergoed wat jij graag wil, kies je toch een andere die dat wel doet? Scheelt weer uitroeptekens.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Anoniem! DSW geeft zekerheid op artsenkeuze. Dat is voor mij belangrijker dan de rest.

      Verwijderen
  4. Ik las vandaag over kindjes die een barbecue aanstaken in een ijskoud huis omdat gas en elektriciteit waren afgesloten. Mensen als Annemiek van Deursen zijn een zegen voor velen, zij leert mensen hoe weer grip op hun leven en financien te krijgen. In feite zou de overheid budgetteer lessen verplicht moeten stellen op middelbare scholen, hebben mensen hun leven lang plezier van. Want vaak komen ook mensen met een hoog inkomen in problemen door geen overzicht en geen inzicht te hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Idd Annemiek van Deursen. Goud waard. Blogje met oproep staat al klaar voor publicatie.

      Verwijderen
  5. Het consumenten vertrouwen is gebaseerd op het feit dat mensen nu langzamerhand gewend zijn aan de nieuwe regels (hypotheek, uitkering) en handiger zijn geworden. Minder impulsief (of met minder grote bedragen impulsief). Mensen weten weer hoe ze moeten sparen om een koelkast te kopen (iets vaker dan in 2008).
    Dus ze voelen zich weer zekerder over wat ze kunnen en niet kunnen.
    Het is neit dat ze meer (of net zo veel) kunnen als voorheen.

    Dat is tenminste mijn interpretatie.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Lijkt mij ook. Dat je je spullen via Marktplaats kunt verkopen bijv. Gaat makkelijker door internet.

      Verwijderen
  6. Ja hoor, het gaat goed met Nederland...
    Tot je 30% gekort wordt op je bijstandsuitkering, omdat je afgestudeerde, ouder dan 21 jaar, inwonende kind geen studiefinanciering of-lening meer ontvangt. Maar hij heeft ook nog geen werk en dus geen inkomen; solliciteert driftig door het hele land. Verhuizen is geen probleem. Hij heeft niet gestudeerd voor de bijstand, die dan voor ieder van ons 50% van het originele bedrag zou zijn. Wat ik voorheen alleen kreeg, delen we dan ook.
    Snap echt geen jota van die Klijnsma - Asscher redenering, laat staan van de regeling en uitvoering, die dan weer voor rekening van de gemeente komt. Ik wacht op reactie op mijn bezwaarschrift, en dat duurt tegenwoordig ook tot 18 (!!) weken.....
    Daarvan zijn er nu inmiddels bijna 10 om.
    Prettige Feestdagen!
    Groetjes,

    Jeanneke.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Vanavond in het nieuws het verschil tussen de cijfers van economen en hoe de bevolking het merkt.
      De verminderde arbeidszekerheid. V&D mensen met allemaal tijdelijke banen . Minder inkomen, de salarissen zijn lager.

      Verwijderen