woensdag, december 21, 2016

De makers van programma Schuldig bij 'Pauw'

Afgelopen maandag waren alle mensen die te maken hebben met het programma 'Schuldig' aanwezig bij 'Pauw'. De gehele uitzending stond in het teken van dit programma.

Voor degenen die dit programma Schuldig niet kennen, een kleine uitleg.
In Amsterdam noord, de Vogelbuurt worden mensen met schulden gevolgd op een respectvolle manier. De deurwaarder, mensen van de gemeente Amsterdam, het UWV, schuldhulpen komen aan het woord en de 'schuldigen' uiteraard als eersten.

Het blijkt dat iedereen in de schulden  kan komen.  De absurde hoeveelheid kosten die incassobureau's heffen. Als je je zorgverzekering niet kan betalen komen er abnormaal hoge boetes bovenop.

Het gaat de deelnemers aan dit programma beter. Dennis de eigenaar van dierenzaak Ambulia hoopt snel van zijn schulden af te zijn, nu zijn winkel dankzij dit programma een grote omzet heeft, vergelijkbaar met voor de crisis. Zijn haar is nog steeds lang.

De Surinaamse mevrouw ontving 17 huwelijksaanzoeken. Verbazingwekkend in deze tijd waar het aantal gesloten huwelijken terug loopt. Haar nagels zijn tip top verzorgd, ook nu ze van €30 moet rondkomen.

Terugkijken kan door te klikken op:

Link naar YouTube, met veel reclames

Link naar NPO

8 opmerkingen:

  1. Jeetje, wat maken die nagels nu uit ! Dennis, van de dierenwinkel, rookt. En zo zullen alle deelnemers van dit programma wel geld uitgeven aan zaken die in menige ogen onverantwoord zijn.
    Ik vind het ongelofelijk moedig dat ze heben meegedaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik ben het eens met dat geld uitgeven wat eigenlijk niet nodig is. Maar dat roken is bijvoorbeeld erg verslavend. Om daarmee te stoppen, moet je heel stevig in je schoenen staan. Met zoveel schulden wordt je dat wel extra lastig gemaakt.
    En als je het programma ziet, is het ook een soort gewoonte om schulden te hebben. Iedereen heeft ze en iedereen leeft van deurwaarder tot deurwaarder. Ik denk dus ook dat het probleem veel groter is dan de schulden van 1 persoon en zijn of haar uitgaven. Het is de aanpak van het oplossen, de boetes, de hulpverlening en de taboe. Ik denk dat dat belangrijkere punten zijn om aan te pakken dat het roken of het laten doen van de nagels.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Nou dan zullen jullie me wel streng vinden maar toch heb ik me gestoord aan die nagels...
    Ik veroordeel niemand, weet dat iedereen zomaar in de schulden kan komen maar toch vind ik dat je (binnen je vermogen) zelf je verantwoordelijkheid dient te nemen om in elk geval je best te doen om er uit te komen. Ik vind een bezoek aan een nagelstudio echt iets wat niet hoeft, je kunt jezelf prima verzorgen met een nagellakje van 2 euro, gewoon doorgaan met het doen van luxe uitgaven vind ik niet kunnen als je er zo voorstaat, dan dien je eerst je schulden af te lossen. Sorry.
    Eten, drinken, warmte, dak boven je hoofd, kleding....iedereen moet dat hebben maar dit vond ik stuitend. Niet te vergelijken met roken. Ook niet goed en ook geldverslindend maar is een verslaving.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ze kreeg er zeventien huwelijksaanzoeken mee. Jammer dat Pauw niet vroeg wat ze daarmee deed. Rare mannen om aanzoeken te doen, zonder dat ze de persoon kennen.

      Even mijn aantal geteld, maar ik kom niet eens bij de tien....😏

      Verwijderen
  4. En ook ik vond het moedig dat ze hebben meegedaan maar dat maakt mijn mening over die nagels niet anders.
    In mijn ogen geeft dat gewoon een houding weer die niet de goede is. Ik vond deze mevrouw iets uitstralen van " laat de boeren maar dorsen, het zal wel opgelost worden door iemand, en ik ga gewoon zo door"

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik begrijp dat jullie het beter zouden vinden dat de deelnemers af zouden zien van bezoek aan nagelstudio's, dat ze niet zouden roken. Dat ze vooral heel duidelijk uitspreken dat ze FOUT zijn geweest en heel dankbaar zijn dat ze nu op kosten van de belastingtingbetalers (hulpverleners etc.)heel hard hun best zullen doen om hun schulden af te betalen. En dat dan doen door op een SOBERE en ZUINIGE manier. Zonder flauwekul als kunstnagels, roken, grappen maken over huwelijksaanzoeken etc.etc.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Is dat raar? Ik verwacht helemaal niet dat iemand onderdanig door het stof gaat. Ik heb ook gezegd dat het iedereen kan overkomen, maar als je in de schuldsanering komt en men gaat je helpen mag er toch verwacht worden dat je er zelf ook alles aan doet? En grappen maken mag hoor, kost niks. Een nagelstudio vind ik heel erg overbodig. Dat moet dan even wachten totdat de schulden afbetaald zijn. Daarna kan het weer. Tja.....

      Verwijderen