donderdag, december 22, 2016

Een slecht gebit heeft ook andere oorzaken

De tandarts zei me dat ik verkalkte wortels heb en een piepklein gaatje in mijn achterste kies bovenaan.   Hij wist het pas zeker, na het bestuderen van veel foto's.
De oude kroon moet er van af, dan pas ziet hij echt wat de schade is.  Die verkalkte wortels, dat zit in de weg. Wat nu?  Moet misschien de hele kies er uit. Wil ik voor de rest van mijn leven een kies minder?  Een Implantaat?  Wat kost dat allemaal?  Ik ging beduusd naar huis. De afspraak heb ik doorgeschoven voor januari 2017. Verkalkte wortels hebben niets te maken met verkalkte hersenen of aderen, maar zijn zenuwen die geirriteerd zijn en daardoor zich terug getrokken hebben, zo hoorde ik latern.
Hoe kan ik een minuscuul gaatje hebben. Ik raag met drie verschillende borsteltjes door mijn tanden en kiezen iedere avond. Ik poets minimaal 2 minuten 's avonds en 's morgens.   Ga regelmatig naar een aardige en kundige mondhygiëniste.

Over een paar weken ben ik bij de tandarts terug in de stoel, en dan is het er op of er onder.

Twee zussen en ik, wij spreken wel eens met elkaar hoe het toch komt dat wij zulke slechte gebitten hebben.  Wij drieën poetsen en ragen wat af en we gaan alle drie naar de mondhygiëniste. Eén zus zegt dat het komt, omdat wij vroeger, thuis, 's avonds een lepel levertraan kregen voor het naar bed gaan en om die vieze smaak weg te werken en daarna een lepel limonade. Tandenpoetsen hadden wij vooraf gedaan, denk ik. Maar zeker weet ik het niet. Er werd niet op gelet.

Ik las in Trouw van 2012 dat sommige mensen van nature weinig speeksel hebben en dat dat zorgt voor cariës. Het kan dat wij te vaak en te veel wat eten, waardoor het speeksel niet de tijd krijgt om de zuren die het tandplak tijdens het eten vormt onder controle te krijgen. Eet of drink je vaker, dan kan het speeksel dat niet aan en is de kans dat de zuren je tanden blijvend aantasten groter. Iedereen weet dat je niet mag snoepen en zoete dranken drinken slecht zijn.
Wist je dat groenten ook het glazuur kunnen aantasten? Ik klok met gemak dagelijks minimaal twee liter vocht naar binnen, in de vorm van thee, karnemelk of groeentensappen.
Hoe moet dat dan, als je met gemak de twee liter wegklokt op een dag.

Ik kan me herinneren dat ik op negenjarige leeftijd in mijn eentje naar de tandarts moest. In de kelder van het verenigingsgebouw, annex gymnastieklocatie, annex Groene kruis. De tandarts had een voet aangedreven boormachine.  Ik zat daar een keer te wachten samen met een klasgenote. We maakten dolle pret, door op de lange banken heen en weer te schuiven. Dat dat niet mocht kregen wij de volgende dag in de klas te horen. We hadden ons niet netjes gedragen. De meester had klachten gekregen.   Ja, ja, in je eentje naar de tandarts en het lange wachten niet doden met leuke tijdschriften of speelgoed. Opzitten en pootjes geven, ook al ben je klein.

De tandarts vroeg me hoe dat vroeger bij ons thuis ging met tandenpoetsen. Ik herinner me er bitter weinig van. Mijn ouders hadden op 45-jarige leeftijd een kunstgebit. Dat was min of meer normaal. In de badkamer die in 1956 werd gebouwd op de eerste verdieping. Herinner ik me een door de timmerman gemaakt handdoekenrek met twaalf haakjes. Boven de haakjes stonden onze namen genoteerd op een stuk leukoplast.

Toch herinner ik me wat tantes die op oudere leeftijd nog wel over eigen tanden beschikten.

In het boek dat Maarten 't Hart schreef over zijn moeder, vertelt hij de anekdote dat hij van zijn gespaarde zakgeld zijn zusje meenam naar de tandarts. Omdat hij klandestien zijn tanden poetste was zijn gebit beter dan dat van zijn zusje. De tandarts vloekte heel hard toen hij het gebit van zijn zusje zag. Zijn ouders wilden niet dat hij zijn tanden poetste. Nieuwerwetse ideeën, daar deden ze niet aan.






6 opmerkingen:

  1. De één heeft in aanleg een beter gebit dan de ander. Mijn broer (1955) en ik (1952) hebben beide als kind een aantal jaren fluortabletjes gehad. Dat zat toen nog niet in tandpasta's. Mijn gebit is heel goed en sterk. Mijn gebit is ongeveer voor 50% nog helemaal gaaf, zijn gebit is een stuk slechter. Hij heeft ook al plaatjes met een aantal elementen.
    We zijn beide niet echt snoepers, dus daar ligt het niet aan.
    Ik heb een flinke speekselproductie. Dat is goed voor je gebit, het nadeel is dat ik 's nachts nogal eens in mijn slaap lig te kwijlen ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat zal idd het behoud zijn, teveel speeksel. Ik heb dat niet.

      Verwijderen
  2. Als de boog van je kaken niet mooi ontwikkeld is, of als je in aanleg tanden of kiezen mist, kunnen de wortels van je andere tanden en kiezen scheef gaan liggen (of beter: de tanden en kiezen staan er niet mooi recht bovenop) en vatbaarder zijn voor infectie. Daar doe je niet zoveel tegen. Ook ik heb nu te maken met ontstoken wortels, zelfs als ze al door een kanaalbehandeling zijn geruimd, kunnen ze toch nog bij de wortelpunt ontstoken raken. De wortels zijn dan niet helemaal bereikt bij de kanaalbehandeling. Omdat er bij mij ook kronen opzitten moest er door de kroon heen geboord worden. Dat ging met microchirurgie door de endodontoloog. Wordt niet uit het basispakket vergoed, maar kan wel de redding van je tand of kies zijn. Zie https://nvve.com/

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mijn zus had dat. Twee kiezen hierdoor kwijt, de praktijk die zij bezoekt is prima.

      Verwijderen
  3. Vanwege koemelkintolerantie was ik een chronische spuger. Ik ben wel in het ziekenhuis geweest voor onderzoeken en er is nooit aan deze intolerantie gedacht. Ik heb er zelf ook niet aan gedacht, want melk is toch zo gezond?
    Toen ik reuma kreeg, adviseerde een natuurgenezer dat ik beter geen melk meer kon drinken of andere zuivel te gebruiken. Ik was 31 en heb nooit meer gespuugd en ben zelden meer misselijk geweest. Dat is nu bijna twintig jaar geleden. Ik heb tot mijn 31 zeer vaak gespuugd en dat is desastreus voor mijn gebit geweest. Al op jonge leeftijd was mijn gebit al sterk aangetast. De zwangerschappen gaven daardoor ook 32 gaatjes in totaal. Ik heb heel veel aan mijn gebit laten doen: vullen, opnieuw vullen, kronen, zenuwbehandelingen en ten slotte is er steeds meer getrokken. De zenuwbehandelingen zijn allevier mislukt, ben al die kiezen kwijt. Van die niet gelukte zenuwbehandelingen kreeg ik astma, dat ben ik nu grotendeels kwijt. Ik wil geen implantaten, mijn lijf stoot van alles af. Wel jammer dat ik zo weinig kiezen en kauwvermogen over heb. Ik heb nu een plaatje voor mijn onderkaak. Het staat mooi, daar niet van maar qua kauwen ben ik er niet blij mee.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat vreselijk. Echt een geval van als en hadden. Erg jammer. Om je op te vreten

      De man van de witte tandenwinkel opperde dat.het calciumgebrek zou zijn. Ik slik extra calcium. Maar soms is extra niet genoeg
      In jouw geval melk en dat wilde je lichaam niet

      Hopelijk blijft het voor jou nu een tijdje goed.

      Verwijderen