dinsdag, december 13, 2016

Extra inleggen op pensioen met je 13e maand

Een 20 jaar jongere collega vertelde me dat ze haar dertiende maand gebruikt om haar ABP pensioen aan te vullen. De bijeenkomst op de zaak van ABP had haar daartoe overgehaald.

Het ABP heeft zelfs een berekeningstool waarmee je kunt uitrekenen hoeveel het scheelt, waarbij je zelf het rendement kunt instellen. Het rendement is een onzekere factor. https://www.abp.nl/applicaties/AEP/extra-pensioen-berekenen

Vele anderen proberen zelf te sparen voor financiële onafhankelijkheid. Voor nog meer anderen is dat een brug te ver. Als je zelf spaart, ben je bij de uitkering eigen baas. Mij lijkt dat aantrekkelijk.
Ze vertelde me dat ze  het huis waar zij en haar vriend wonen over elf jaar afgelost hoopt te hebben. Ik knikte, en zei dat ik dat een goed idee vond.

Wat ik werkelijk dacht schrijf ik hier. Ze wonen al lang in een niet al te duur appartement uit de jaren dertig, nabij de stad. De Vereninging van eigenaren werkt.  Het huis is slecht geïsoleerd. Veel gebreken. Beiden hebben een goed inkomen. Geen kinderen. Het huis kost geen vermogen. Ik heb een vermoeden dat ze het boek hypotheekvrij niet gelezen hebben. Ze hebben nog jaren. Ze vertelde me een keer dat haar relatie mogelijk niet eeuwig zal duren. 

Als je onzeker bent over je relatie is het storten in je pensioen een goed idee. Als je uit elkaar gaat hoeft dit bedrag niet verdeeld te worden. Je gezamenlijke buffer is lager.  Misschien zie ik het verkeerd. Bij sommige scheidingen wordt het pensioengeld verdeeld.

1 opmerking:

  1. In principe worden bij scheidingen de pensioenen verdeeld. Al kunnen stellen daar wel andere afspraken over maken.
    Wat je inlegt in het huis, wordt niet verdeeld. Hopelijk verrekent ze dan wat ze heeft gestort, maar meestal vergeten mensen dat...
    Beste is dat ze stort op spaarrekening op haar eigen naam. Of een beleggingsrekening. Of crowdfunding doet. Al is het wel afhankelijk van de regels in de samenlevingsovereenkomst (als ze die heeft natuurliJk)

    BeantwoordenVerwijderen