maandag, december 26, 2016

Lekker veel stroom op een stormdag

Als het maar stormt in Nederland, dan wekken de windtubines 25% stroom op.  Nog veel te weinig. Het stormt gelukkig niet altijd. Bovendien draaien windturbines op subsidie. We gaan er komend jaar extra voor betalen op onze energierekening.

Ik herinner me de kweekreactor Kalkar in Duitsland. 24 kilometer vanaf Millingen aan de Rijn. We betaalden daar met onze energierekening ook aan mee. De kweekreactor bestaat niet meer. Er is nu een pretpark gevestigd.

Als het aan mij lag, was er door Nederland veel meer geïnvesteerd in groene energie. Het zal toch niet zo zijn, dat wij in 2020 door Brussel de rekening voor gepresenteerd krijgen.  Gewoon omdat de Nederlands Aardoliemaatschappij belangen door onze regering gesteund worden.
Ik ben daar niet blij mee. Ik heb de politieke partijen er ook nog niet over gehoord, in hun verkiezing programma's.  Ik neem aan dat de partijen die niet het kabinet gaan vormen, zoals Groen Links en de Partij voor de Dieren groene energie een warm hard toedragen

Laat jij je keuze afhangen van het het groene deel? 

5 opmerkingen:

  1. Jawel groen is belangrijk voor me, maar ook een menselijker zorg

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ben ik helemaal met je eens. Mensen zijn belangrijk. Ik hoop dat het een, het ander niet uitsluit.

      Verwijderen
  2. Ik ben helemaal voor groene voornemens van het kabinet, maar zorg, onderwijs en armoedebestrijding in Nederland zijn ook belangrijk. Ik hoop dat er een goed compromis ontstaat!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik denk dat klimaatverandering de komende decennia het grootste wereldwijde probleem gaat worden. Het dendert inmiddels met een noodvaart op ons af.

    Dus ja, groen is voor mij belangrijk. Zo kies ik ervoor om niet over te stappen naar een andere energiemaatschappij - ook al is dat meestal goedkoper - omdat ik gewoon bij Greenchoice wil blijven.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Duurzame energieopwekking is reuze belangrijk. Anders hebben we straks geen energie meer of alleen zulke dure energie dat er helemaal geen geld meer overblijft voor zorg. Volgens mij is sociaal en duurzaam dan ook met elkaar verbonden. Nu ons land verduurzamen betekent het land leefbaar houden voor de volgende generatie, inclusief de zorg betaalbaar houden.
    Gelukkig is mijn partij, de PvdA, daar ook helemaal van overtuigd. Het moet duurzaam en groen voor de volgende generatie, maar zonder dat het ten koste gaat van de huidige generatie.

    BeantwoordenVerwijderen