maandag, december 19, 2016

Opgeleid tot hongerloon

Je moet je passie volgen, is de kreet die we horen. Als je doet wat je leuk vindt, dan volgt het inkomen vanzelf.
Als je werk doet met zin, dan komt het goed. Want werken met tegenzin, wat doet de meerderheid van de mensen.  Het kan je je gezondheid kosten.  Doen wat je passie is. Gelukkig hebben de meeste mensen meerdere interesses. Het verdient aanbeveling die interesse te volgen die het meest lucratief is.

Maar stel, jij hebt univeritaire studie gevolgd voor alpha beroepen zoals deze. Met deze beroepen verdien je minder dan  900€ per maand. Dat bedrag is bruto. Echt, bruto. Daar moet nog belasting vanaf.
Van dat geld kun je niet eens je studielening afbetalen. Ongelofelijk. Het lijkt me beter om andere kanten van jezelf te ontwikkelen. Iedereen heeft meerdere talenten.  Laat die studies die opleiden tot niks en nergens maar links liggen.

De lucratiefste beroep  is tandheelkunde.  Je vindt zo een baan, of je bent een zelfstandige. Het hanteren van een boor en het kijken in monden van mensen is goud waard. Ik kan er over meepraten als klant. Tandartskosten hebben in mijn leven het meest gekost en het is ook hetgeen het minst verzekerd kan worden.

Als een baan slecht betaald, is er natuurlijk overschot van mensen die deze richting op willen gaan. De meeste werklozen zitten in deze hoek. De kunst en cultuurstudies, gevolgd door culturele antropologie leveren te weinig op. 

Het meest makkelijk vinden ICT-ers, technischi, economen, fysici en chemici het gemakkelijkst een baan.
De basis van dit bericht was de Keuze Studiegids, die een zogenoemde crepeerindex heeft opgenmen van academische studies.

Maar als je je hart volgt, dan krijg je niet zo snel een burn-out. Hooguit een financiële burn-out. Misschien bestaat dat niet? 

2 opmerkingen:

  1. Ik vind het mooi klinken: 'Volg je hart, en dan volgt het geld vanzelf.' Maar volgens mij werkt het toch niet altijd zo... Ik denk dat een combinatie van hart + gezond verstand het beste is.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mijn studie staat er ook tussen :-)
    Het zijn studies die niet tot concrete beroepen opleiden, dus ik denk dat het er erg van af hangt wat je er vervolgens mee doet. Er zijn veel banen waar 'academisch werk- en denkniveau' belangrijker is dan specifieke vakkennis.

    Maar 900 bruto, hoe kan dat? Een bijstandsuitkering is hoger...

    BeantwoordenVerwijderen