dinsdag, december 27, 2016

Terugblik op mijn financieel jaar

Ik heb het gered!  Losse eindjes samengeknoopt! Er ontstonden veel losse eindjes en ik knoopte ze bijna allemaal weer dicht.

Mijn verwachtingen om vijf kilo minder te wegen is op één kilo na gelukt! Zo gemakkelijk was dat niet.  Ik eet dan misschien wel braaf goede dingen. Kampioen in hoeveelheden. Drie zakken noten per week vlogen gemakkelijk naar binnen. Stukken kaas. Ik krijg altijd te horen dat ik grote hoeveelheden eet. Dat klopt.  Ik was ook heel tevreden over de Kcal die ik op de apparaten van Basic Fit weg zette. Hup alweer 100. Vandaag in een minuutje minder dan gisteren. Tot de saaiheid er in kwam, toen was ik weer langer bezig.

De grote bedragen voor boot. Ik heb het gered. Mijn spaarsaldo is weer 16.000!  Ik hoop volgend jaar de 25.000 aan te tikken.

Er zijn nog wel wat treurige financiële debacles op mijn pad. Zoals:
- Vernieuwen scooter. Het ding start met vriesweer minder goed.  De kleine banden, waarmee ik slecht bochten kan maken. Ik voel het autoverkeer achter me.  Opschieten!  Gelukkig is de carburateur al aardig versleten, dus ik ga stukken sneller dan de maximale 45 kilomet. Dat met die sliert auto's.

- €300 voor de moestuin. Ik ga verhuizen van de familiegrond naar een eigen moestuin. Daar komen zeker kosten bij. Ik moet een grote kist maken, Ik moet een riek kopen. Gelukkig heb ik ook al spullen. Maar het kost wat. De verwachtte totale kosten komen op €450 voor 200 m2

-€620 lidmaatschapsgeld voor de watersportvereniging.

-Als ik die 25.000 heb aangetikt, dan ga ik naar Australië. Ik moet snel gaan, nu heb ik nog energie, straks als ik een stokoud vrouwtje ben, waarschijnlijk niet meer. Dit is een wens die ik al vele jaren heb.

-Studie aan de schrijversacademie afmaken. De docente vindt dat ik te weinig over de omgeving schrijf. Ik zit teveel in mijn hoofd. Details noem ik dat. Ik ben geen fan van schrijvers die veel omgeving in hun verhaal schrijven. Boeit het mij, of de hoofdpersoon op een bank of stoel gaat zitten bijvoorbeeld. Details. Maar ja, wat moet dat moet. Nog een keer herschrijven dan maar.

-Overgang van WW plus 10% ABP wordt eind mei 100% ABP en 800€ verlengde WW voor 50+. Er komt steeds hetzelfde binnen, maar dan op een andere manier. Ik heb het over netto bedragen.

5 opmerkingen:

  1. Jaren geleden van mijn schrijflerares geleerd, dat ik nooit mijn eigen stijl schrijven op moet geven. Sindsdien schrijf ik weer met plezier. Gekunsteld een favoriete stijl van een of andere leraar volgen doet het plezier afnemen. Die details, laat ze alsjeblieft wat ze zijn, voor jouw verhaal blijkbaar niet boeiend.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Tja, ik ben nog niet klaar, dus ik mag wel een eigen mening hebben, maar ben je student, dan is de mening van de docent leidend.
      Het boek Parnassia is het debuut van een docente. Niet mijn docente, maar toch.

      Dit boek is een schoolvoorbeeld van landschapsbeschrijvingen, zoals dat heet. Geuren, kleuren, rimpels, dromen, gebaren, bewegingen, gevoel. Uitgebreid beschreven. Te uitgebreid naar mijn zin.
      Maar het boek is literair verantwoord, zeg maar.

      Verwijderen
  2. Van mij hoeven die details ook niet zo. Grappig misschien uit mijn mond, omdat ik ze wel vaak benoem. Maar dat is mijn stijl. Ik lees jouw stukken graag zoals ze zijn. Ach ja :-)
    Los daarvan: je hebt mooie resultaten geboekt! Ik hoop dat het volgend jaar ook weer voorspoedig gaat! Australië is een prachtig doel om naar toe te werken!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mijn inkomen is met recht een plakbandpensioen. Ik schreef daar vaker over. Vooral over het ABP dat keer op keer met een ander bedrag kwam. Als Trump de rente en de beurzen niet omhoog had gekregen, krijg ik straks minder.

      Behalve ABP en IOAW ontvang ik sinds 2016 het saldo van twee koopsompolissen. Het mag omdat deze voor 2006 werden aangeschaft.
      Moneywise int nog een paar keer maandelijks een bedragje aan kosten.
      Ik heb inkomsten uit dit blog en ik heb inkomsten van een bijverdienste.
      Beide inkomsten zijn bruto, maar kan ik pas na de belastingaangifte echt weten. Aftrekposten dus.
      Dankzij mijn broer, ex inspecteur belastingdienst heeft me informeel veel geleerd over aftrekposten. Ik ben koningin aftrekposten, zeg maar.

      Mijn inkomen is een lappendeken. Het is een stuk hoger dan het maximum aan WW uitkering.

      Verwijderen
  3. Wat fijn dat het financieel allemaal is gelukt! en ook knap dat je 4 kilo kwijt bent!

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen