vrijdag, december 16, 2016

Tips om de nieuwjaarswens te geven aan je krantenbezorger

Dit blog is een herhaling van vorig jaar (klik)  De reden dat ik dit herhaal is de laatste bijdrage van een 50 jarig stel die hun winkel moest sluiten ivm crisis door te weinig omzet. Ze proberen nu met vijf part time banen het hoofd boven water te houden.
Realiseer je dat krantenbezorger zijn niet iets is om meer beweging in de buitenlucht te hebben, maar vooral om een inkomen te genereren.

Onderstaande blogje is geschreven uit ervaringen van krantenbezorgers. Denk hieraan terug, als je alleen maar digitaal betaalt, pin echte euro's bij de automaat.

Vanaf nu ongeveer kun je het gelukkige kerstdagen / nieuwjaar wensen door de krantenbezorgers verwachten.

Tips voor jouw gift aan de krantenbezorger, komen uit mijn stukje over de krantenbezorger

Een oudere krantenbezorger vertelde wat hij verdient en wat de fooien zijn die hij gemiddeld ontvangt. Een aantal  reacties van krantenlezers kwamen overeen met het verhaal van de oudere krantenbezorger.

De fooien voor de krantenbezorgers zijn heel erg welkom.

Krantenbezorgers komen rond kwart over vijf hun bed uit en bezorgen zes dagen per week de krant voor zeven uur in de bus van de abonnees.
Het bezorgen gebeurt met of zonder regenkleding, zaklamp er bij. Kranten insteken, de lijst met wijzigingen, fietsen en bezorgen. Dit levert bruto 9 euro per dag op. Dat is  9 euro x 6 dagen per week is 54 euro per week. Dankzij de fiscus houdt de wat oudere krantenbezorger er netto 5,50 per dag aan over.
Jongeren hebben minder bij inkomens. Hun kranteninkomen is vaak gelijk aan de belastingvrije voet, of net iets meer. Voor hen is bruto vaak gelijk aan netto.

Als je een oudere krantenbezorger ziet, dan weet je dat het geen vetpot is.  De oudere bezorger doet dit omdat hij/zij geen ander werk kan krijgen.
De krantenbezorger ontvangt tussen de € 0,50 en € 20,00 per fooi.
Tien % geeft niets. Tien % geeft tussen de €10 en €20. 80% geeft fooien die daar tussen in zitten.

Rijke mensen zijn zuinig. Dat is een gegeven. Rijke mensen geven het minst. Daar worden de meeste uitvluchten gegeven, zoas : 'jammer, net niks in huis' .
Eenvoudige mensen zijn het gulst en geven er ook nog een vriendelijk woord bij. En de keer dat ze niks in huis hebben, hangt er een envelop aan de deur voor de krantenbezorger.

Dat geeft een fijn gevoel en het is een fijn slot van het jaar.

6 opmerkingen:

  1. vergeet altijd dat dat weer begint en heb dan serieus niets in huis, op de spaarpotjes van de kinderen na dan.. ik heb zelf hooguit 15 euro (brief en klein) in mn portemonnee want ik pin alles.. en bij ons komen enkel bezorgers van alle gratis krantjes.. vraag me neit waarom, maar voelt anders dan bij een betaald abonnement of het meisje wat de eieren rondbrengt van eggsellent. hier vraag ik zelf om, betaal ik voor.. is mn eigen keus. de gratis krantjes krijg ik wel, maar vraag om de meesten niet.. (maar vind de folders doorspitten als ik mn boodschappenlijstje maak wel fijn.. eigenlijk gewoon een nee nee sticker bestellen :p )

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik snap je verhaal, maar krijg alleen een gratis krant in de bus , ben geen abonnee en heb zelf ook een klein inkomen en krijg ook geen fooien op mijn werk, voel me dus niet verplicht om anderen er wel een te geven.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heb standaard zo'n ouderwets gas water licht busje in de hal aangezien ik ook alles pin. Dit voor de lijsten aan de deur en met de kerstdagen idd de krantenbezorgers. Heb ook alleen de gratis kranten en geef iedereen een a twee euro. Denk dan altijd als iedereen dat doet heb je hier al 100 euro per straat.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik heb geen krant maar de bezorgers (scholieren) van de gratis weekkrantjes bellen wel aan. Ik geef ze allemaal een 2 euromunt. Daar heb ik een potje voor in de gang staan. Ook handig bij collectes, dat je niet steeds naar je portemonnee moet zoeken.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik ben zelf jaren huis aan huis bezorger geweest. dat was zeker al een leuk extraatje, maar je deed het voor de fooi. Dat waren al snel een paar maandsalarissen. Zelfs als folderbezorger. Daarbij viel het op dat, hoe langer ik liep, hoe hoger de fooi werd. na 5 jaar was de fooi bijna 2x zo hoog als in het 1e jaar.
    Zelf kijk ik altijd welke bezorger het is en hoe hij of zij het doet. Ik heb wel eens een briefje in de bus gehad of ik het over wilde maken. Dan krijg je al niks. Verder woon ik in een flat met veel brievenbussen. Ik irriteer me naar als de helft van alle folderpakketten er nog half uithangt, dus dat gaat van de fooi af. Ook het achterlaten van de plastic linten waarmee de bundels aan elkaar zitten etc gaat ten koste van de fooi. Zelf liet ik het altijd netjes achter en dat zag ik dus duidelijk terug in de fooi.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Tja, folders . Ik heb een nee ja sticker al vele, vele jaren. Brr. Moet er niet aan denken om het plastic te verwijderen en dan gescheiden innhet afval te doen. Folders doornemen. Brrr... wat een werk. Ik koop boodschappen en ontvang van Gamma een digitale folder.

      Verwijderen