donderdag, januari 19, 2017

Bespaartips, de basis

Een overzicht van je vaste uitgaven is een allereerste stap om inzicht te creëren. Dat is best lastig. Want hallo zeg, die zooi. Haat het dat gemier. Nou hier nog  één. Maar uiteindelijk kost het totaaloverzicht hooguit een uur of twee.
Een mogelijkheid is om een download van vorig jaar in komma geselecteerd .csv bestand uit je bank te halen. Voeg het in, in Excel.   Met een draaitabel ga je het snelst. Je houdt van alles nog maar twee kolommen over. Naam en bedrag bijvoorbeeld.  Je kunt natuurlijk ook gewoon alles handmatig bij elkaar tellen of zo.


Ik heb twee dingen gedaan die het leven eenvoudig maken. Het totaal van alle vaste lasten, maar dan ook alles. Alle kosten die terug komen, van je sport abonnement tot je garagebeurt, zijn bij mij vaste lasten. Ik reserveer ook altijd voor groot onderhoud en een pech bedrag.  Als alles uitgerekend is, dan deel je die lasten door twaalf.  Zodra mijn 'inkomen' binnenkomt, weet ik welk bedrag ik nodig heb en de rest is voor kleding, voeding, vakantie en fun. 

Ik hoor vaak dat mensen een dure maand gehad hebben, omdat de weet ik veel wat onkosten voorbij kwamen. Vaste lasten zijn voorzienbaar.  Als je een tijd lang die 1/12e vaste lasten reservering volhoudt, dan kun je gemakkelijk je verzekeringen één keer per jaar betalen. Dan pak je ook de korting mee voor het jaarlijks betalen. 'Bingo', zeg je dan, en vervolgens 'Verdiend'. Ik heb voor mijn vaste lasten een rekening bij de ASN bank.

Een tweede voordeel is dat je zo eenvoudiger kunt zien, hoeveel je aan alles uitgeeft, dan kun je hierna met vergelijkingssites, je verzekeringen, energie, mobiele telefoon en autokosten eens vergelijken met de aanbieders op internet. Als je voor de eerste keer vergelijkt, dan kun je echt besparen. Je kunt grote stappen zetten, zonder dat het je een centje pijn doet.

Echt besparen kost meestal wel pijn. Je moet een gewoonte doorbreken. Dat is voor gevorderde bespaarders. Heb je de gewoonte eenmaal doorbroken, en zie je hoeveel geld je bespaart, dan geniet je van de besparing. Ben je later toch niet tevreden met de doorbroken gewoonte, dan kun je altijd terug.

2 opmerkingen:

  1. Ik was wel positief verast met Afas Personal. Ik heb natuurlijk de gratis versie, maar het is een goed begin om meer inzicht te creeren.
    Misschien andere programma's?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Excel biedt vrijheid. Afas is voorgebakken. Banken geven ook inzicht maar is toch niet zo optimaal als zelf doen. Iedereen heeft toch een eigen manier.

      Verwijderen